14 april 2011

Ska GIF bryta premiärförbannelsen i Ljungbyholm? – Försnack och tips inför omgång 1 i division 5 sydöstra

GIF möter Ljungbyholm
På lördag är det dags för premiäromgången i division 5 sydöstra. Flera högintressanta matcher väntar och för GIF blir det att åka ner till Ljungbyholm.

Premiärförbannelsen
GIF och premiärer är en synnerligen dyster läsning. Som historiker har jag förstås grävt fram resultaten för de senaste åren. På nio år har det blivit 8 förluster och en oavgjord – med andra ord 1 poäng av 27. Så här har det sett ut:

2002 – förlust mot Vimmerby IF med 0-3.
2003 – förlust mot Ekenässjön med 0-5.
2004 – förlust mot Alsterbro med 1-3.
2005 – förlust mot Glömminge med 1-2.
2006 – förlust mot Tvärskog med 0-3.
2007 – förlust mot Blomstermåla med 1-2.
2008 – förlust mot Alstermo med 0-5.
2009 – 1-1 mot Ljungbyholm.
2010 – förlust mot BOIF med 1-2.

Resultatet är så anmärkningsvärt att jag ska kolla ännu längre tillbaka i tiden. Kanske kan en delförklaring vara att GIF alltid har varit ett spelande lag. Och så ställs man vid premiären plötsligt på en sur tovig sumpmark där 11 Goliat, som till vardags fäller träd med handsåg, plogar med häst och äter barkbröd, bara ställer sig i vägen. Hur lätt är det?

Nå, dåliga trender skall brytas och det finns förstås inget ödesbestämt.

Ljungbyholm ett hyfsat lag
Ljungbyholm har jag tippat som ett mittenlag i år. Och försäsongen har varit ganska bra med en hel del mål framåt, men också en underlig förlust mot Rockneby. Ljungbyholm är nog ändå ett hyfsat bra division 5 lag och GIF måste spela med skärpa för att gå segrande ur drabbningen. Det går inte att åka ner till Ljungbyholm och tro att man möter ett mediokert bonnalag.

Goda chanser för seger
När varningarna nu är utfärdade, så ska det ändå finnas goda chanser för GIF att bärga tre poäng och äntligen vinna en premiär. Om GIF spelar på den nivå man kan så blir det seger. Jag tror helt enkelt att GIF har ett bättre lag och hoppas att det visar sig i målprotokollet.

Tidigare möten
För två år sedan möttes samma lag i premiären, men då i Mönsterås. Den matchen slutade 1-1. Senare samma år vann GIF med 2-1. 2007 vann GIF hemma med 2-0, men borta blev det förlust med 2-3.

Tips omgång 1
Premiäromgången är alltid svårtippad, men jag ska göra ett tappert försök att sätta matcherna.

Glömminge IF – SSG 1-1
Ölandsderby. Många har tippat SSG högre upp än vad jag har gjort, men jag tror Glömminge tar en poäng här.

Böda/Högby – Ängö BK 1-3
Toppmöte enligt många, men jag har tippat B/H i mitten. Tror Ängö trycker gasen i botten direkt och vinner.

IFK Kåremo – Norra Tångs BK 1-2
Nykomlingarna Norra Tång är nog ganska bra och kan överraska lite och vinna direkt på bortaplan.

Ljungbyholms GoIF – Mönsterås GoIF 1-3
Mönsterås är ett bättre lag och jag tror inte Ljungbyholm hänger med riktigt.

Rockneby IK – Läckeby GoIF 1-2
Derby direkt. Rockneby kan överraska, men i normala fall ska Läckeby kunna vinna här.

Blomstermåla IK – Mörbylånga GoIF 4-1
Blomstermåla bör vara bättre än Mörbylånga. Har dessutom hemmaplan. Säker etta.

5 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Trevligt upplägg och läsning inför den första omgången. Ska nog göra något liknande inför Johansfors matcher och Emmabodasexan som startar nästa vecka :)

Jonny sa...

Ja, det vore roligt! Johansfors är ju en fin gammal förening.

Andy sa...

Intressant att du tippar att samtliga lag gör mål...

Robban sa...

Fy fan vad grymm blogg härligt att nån orkar hålla koll på alla matcher och lag i serien.

Hoppas jag kan ge dig ett intressant besök på dampevallens toalett då jag tänker stå och gapa i Rockneby målet i år oxå. Skrattade ganska mycket när jag läste inlägget om matchen 2009

Jonny sa...

TAck Robban! Ja, besöket på Dampevallen har jag inte glömt. Och nu blir det ju i år igen.