8 april 2011

Smeknamnsparaden 1986

1986 gav Evald "Greven" Karlsson ut "1986 års smeknamnsparad" med smeknamn på mönsteråsare från 1900-talet. Efter verserna följer kommentarer där man får veta vilka som gömde sig bakom smeknamnen. När "Greven" gav ut trycket lät han behållningen gå till Cancerfonden. Idag säljs ju inte trycket längre, men den som så önskar kan ju hedra "Grevens" önskan genom att skänka en slant dit.

Det är inte särskilt många namn jag känner igen, men Snicken, Gevesen, Etterkalle, Buddy, Onden, Olle Spik, Slajban, Tjabo, Kalle Kryll, Tjicken, KorvElvy, Gandhi, Pepparklyvarn, Gylfen, Snicko, Tjollan och Sippan har jag hört talas om. Nedan följer sidorna. Klicka på bilderna för läsbart skick.









4 kommentarer:

Pi sa...

Jag länkade precis till det här inlägget från min blogg. Smeknamn är så festliga.

http://www.pillijano.blogspot.com/

Jonny sa...

Så roligt! Trevlig blogg förresten!

Spader Ess sa...

Helt underbar lista. Såg en hel del man känner igen. Samt att jag antar att det finns en hel del till som inte finns med, men det är väl en fråga om vilken generation man tillhör.

Willy Nilsson sa...

God afton, Jonny! Litet sent kommenterat, både när det gäller klockslaget och årtalet! Jag kan inte se att namnet "Killan" förekommer, men har en känsla av att jag bara inte ser det! OM Du lyckas få fram det, och den mannens rätta namn, har jag en historia att berätta som härstammar från ett vittne jag anser pålitligt!
Vänliga hälsningar!
Willy