24 maj 2011

Hyreshusområdet vid Sylten

Mitt i Sylten strax öster om Storgatan och Mölstad skulle man bygga 600 lägenheter 1963, vilket den här modellen visar. I höger bildkant syns Lillån. Till vänster om bostadsområdet ringlar Storgatan och Mölstadvägen.

1963 fanns det långt gångna planer på ett nytt hyreshusområde vid Sylten strax öster om Storgatan och Mölstad. Hela det natursköna och delvis sanka området skulle bebyggas med alltifrån sex- och tvåvåningshus till mindre villor av samma sort som finns på Kaptensstigen i Ljungnäs. I området skulle det också finnas lekplatser och närhetsbutiker. Av någon anledning genomfördes aldrig projektet, trots att både planen, projekteringen och modellerna var färdiga.

Här har jag markerat det tänka området med rött på en modern karta.

Så här ser det ut i området idag.

Inga sexvåningshus som väl är.

3 kommentarer:

Eje sa...

Det hade säkert blivit ett fint område, problemet är att området är gammal sjöbotten och mycket sank. Förvånande är att man på den tiden la ner så stort arbete i planarbetet utan ha tagit hänsyn till geotekniken i området. Själv har gjort en del geoundersökningar runt om och i Mönsterås. Som tex Vattenpalatset ligger i en lerhåla men man behövde djupet. Och på "Mudden" är det 9 meter till fast botten osv.

Jonny sa...

Ja, utsikten hade ju blivit fantastisk. Men fågellivet hade väl tagit skada kan jag tänka mig. Tycker området är ganska vackert som det är idag. Men planerna tillkom när man inte såg någon gräns för hur mycket Mönsterås skulle kunna växa.

Anonym sa...

När jag växte upp så brukade vi åka skridskor där nere på vintrarna,området benämndes "kohagen"
Eftersom jag växte upp i radhusen tvärs över vägen så var vi ganska många därifrån som gick ner och spelade hockey...eller bandy och hade rätt kul.
Jag förstår inte riktigt hur man tänkte appropå byggnation där, för precis som Eje skriver så var det alltid översvämningar där och mycket sank mark.

/Robert