26 november 2011

Mönsterås Kommun slarvar med offentlighetsprincipen

Häromdagen skickade jag med mejl en fråga till Länsförsäkringar Kalmar. Klockan var 16.25. 45 minuter senare fick jag ett utförligt trevligt svar. Det är service på en nivå som gör att man får behålla sina kunder.

Kommunen har ännu inte svarat eller lämnat ut några handlingar
Men så finns det dom som aldrig svarar. För två veckor sedan, den 10 november, skrev jag till Mönsterås Kommun och frågade om Byggnadsnämndens protokoll för det senaste året. Jag skrev att om de inte läggs ut på kommunens hemsida inom kort, så vill jag få dem på vanligt sätt. Jag frågade också om det kostade något. De flesta nämnder har ju sina protokoll utlagda på kommunens hemsida, men inte Byggnadsnämnden. Därav min förfrågan. Kommunen har ännu inte svarat eller skickat några handlingar.
Allmänna handlingar skall lämnas ut skyndsamt
Kommunala protokoll av det här slaget är ju allmän handling och faller under offentlighetsprincipen som regleras i Tryckfrihetsförordningen som är grundlagsskyddad. Lagen säger också att handlingarna skall lämnas ut skyndsamt. Det betyder att man under normal arbetstid ska börja leta fram handlingarna genast – handlingen ska lämnas ut samma dag eller senast dagen efter. Är man på plats gäller dock ”genast”, det betyder att man ska få handlingen med en gång om inte ”betydande hinder möter”. En tjänsteman som vägrar att lämna ut en allmän handling ska samtidigt ge en besvärshänvisning, det vill säga spontant tala om hur man kan överklaga myndighetens vägran i förvaltningsdomstol. Att vägra följa offentlighetsprincipen innebär straffrättsligt att man gör sig skyldig till tjänstefel. Nu gav jag ju kommunen lite tid att lägga ut protokollen på hemsidan, men nog är det svagt att inte ge något svar huruvida man skall lägga ut protokollen eller skicka dem till mig. Om man inte ska publicera protokollen, så borde jag ju ha fått dem skyndsamt, dvs inom en eller två dagar.

Mönsterås Bostäder svarar inte heller
Vidare har det gått ett par veckor sedan jag gjorde en felanmälan till Mönsterås Bostäder. Det är displayen i hallen som visar fjärrvärmeförbrukningen som är helt svart. Och vi ska ju som kunder kunna ha kontinuerlig koll på förbrukningen. Inte heller där har jag fått något svar. För säkerhets skull har jag skickat två mejl till ansvarig tjänsteman, men han har slutat svara på mejl.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjänstemannen på MB spelar garanterat hellre sina egna komponerade klagolåtar än att han svarar på andras e-mailade diton.
Han den där klagosjungande tjänstemannen anser f.ö. att det enbart är personer av typ rättshaverister som inte räds att framföra klagomål till småpåvarna på Mönsterås Bostäder.

Mikael Hägne sa...

Hej,
Ja det kan vara en resa att få uthandlingar och man kan råka illa ut på resan, vilket jag tyvärr har erfarenhet av. Framföraallt småkommuner saknar ofta de kunskaper om lagstiftningen TF, SL m.m. för att hantera offentlighetsprincipen på ett rättssäkert sätt. Men det kan löna sig att ta strid för offentlighetsprincipen även om det innebär risk att bli stämplad som rättshaversit eller värre, se min blogg, menyn ovan rubriken "Om Essunga kommun." Att kbara kräva sin lagstadgade rätt gör en inte till rättshaverist.

Mvh Mikael Hägne
http://www.heltorent.com/styagraha