1 januari 2012

Statistik för Mönsteråsbloggen – 2011 och december

Besökare
Mönsteråsbloggen hade under 2011 totalt 69 082 besökare, vilket kan jämföras med 62 734 år 2010 och 25 832 år 2009.

Antal unika besökare på Mönsteråsbloggen 2009-2011.


Mönsteråsbloggen hade, enligt Susnet, i december 6440 besökare, vilket var ca 1000 fler än samma månad 2010, och som också kan jämföras med 5961 i november och 6219 i oktober. December innebar alltså nytt besöksrekord på bloggen, vilket är något förvånande eftersom bloggen alltid har färre besökare runt jul och nyår.

Det blev nytt besöksrekord i december.

Mönsteråsbloggen är just nu den åttonde mest besökta bloggen av 707 registrerade bloggar i Kalmar län, enligt Bloggportalen.

Ämnesfördelning
Så här fördelade sig inläggen i december:
Ämnesfördelning dec 2011.
Mönsterås dagsaktuellt – 22,5%
Lokalhistoria (Mönsteråsbygden) – 32,5
Lokalfotboll – 30%
Övrigt – 15%
Kommentar: En relativt jämn fördelning, även om fotbollen har fått ovanligt många inlägg för att vara i december, vilket förklaras av alla de oklarheter som präglat GIF inför den nya säsongen.

2012
Det må låta pretentiöst, rent av förmätet, men Mönsteråsbloggens målsättning har varit att från en oberoende position ge fördjupning och sammanhang på tre områden – aktuella mönsteråshändelser, lokalhistoria och lokalfotboll. Min drivkraft och mitt intresse för respektive kategori tar sin utgångspunkt i att Mönsterås har ett låst och slutet politiskt landskap, att Mönsteråsbygden har en intressant historia som av flera skäl bör belysas och att lokalfotboll de senaste årtiondena har förvandlats från bygdens stolthet till en intern angelägenhet för de redan frälsta.

Tiden räcker emellertid inte riktigt till att nå den nivå jag vill. Ofta blir det bara småsnuttar. Och fri är man förstås inte fullt ut eftersom man alltid ingår i ett socialt sammanhang. Men jag fortsätter en månad åt gången. Några större förändringar är inte att vänta. När fotbollssäsongen drar igång så kommer jag dock att införa en liten nyhet – försnacken kommer även att publiceras i en videovariant; en liten fotbollsstudio helt enkelt.

2 kommentarer:

Martha Boström sa...

Tack för ditt engagemang och ett stort lycka till även under kommande år! Jag har suttit många timmar och läst om flydda tider i Mönsteråstrakten och din blogg är verkligen en fantastisk källa till information om platser och händelser som direkt eller indirekt berör mina anfäder på mormors sida. Jag får en större förståelse för hur de levde och det gör min släktforskning mycket rikare och intressantare! Tusen tack!!!

Jonny sa...

Tack för vänliga ord!