3 januari 2012

Vart tog Oknöstugorna och väggmålningarna vägen?

Folke Lundgrens väggmålningar i Oknöstugorna
När Oknö stugby såg dagens ljus i början av 1950-talet så fick Mönsteråskonstnären Folke Lundgren göra väggmålningar i några av stugorna. Folke Lundgren har även gjort trappuppgångsmålningar på Pionjärgatan och i gamla tändsticksfabriken.

Exakt hur många Oknöstugor han förgyllde med väggmålningar undandrar sig ett säkert bedömande. Men när kommunen på 1990-talet skulle sälja ut de sex första småstugorna så att privatpersoner skulle kunna bygga större fritidshus på tomterna, så hade fem av dessa stugor väggmålningar. Tanken var att stugorna skulle flyttas från tomterna, men det är möjligt att några fick stå kvar. En av stugorna, Storspoven, flyttades till hembygdsparken där den står än idag. Kanske går det att spåra även de andra. Jag kan förstås ta en runda till Oknö, men om läsekretsen vet besked så får ni gärna lämna en kommentar.

Hur som helst har jag lyckats spåra fotografier på stugorna och de fem väggmålningarna som härmed presenteras. Klicka på bilderna för större format.

Väggmålning 1

Den här väggmålningen bör ha funnits i stuga nr 107 Gräsanden.

Gräsanden.

Väggmålning 2
Den här väggmålningen bör ha funnits i stuga nr 109 Gråhägern.

Gråhägern.

Väggmålning 3
Den här väggmålningen bör ha funnits i stuga nr 11(5?) Koltrasten.

Koltrasten.

Väggmålning 4
Den här väggmålningen bör ha funnits i stuga nr 117 Doppingen.

Doppingen.

Väggmålning 5
Den här väggmålningen finns i stuga nr 113 Storspoven.

Storspoven, numera i Mönsterås hembygdspark. Stugan byggdes 1950-1951. Vad jag har hört räddades den av Bengt Johansson.
Storspoven är rekonstruerad med sin ursprungliga inredning.

Storspovens huvudrum med två våningssängar, ett matbord, en byrå och ett mindre bord där man hade lagt ut Mönsteråsboken från och med 1963. Då stugorna saknade elektricitet fick man ha oljelampor, varav en här syns på väggen. I bakgrunden skymtar väggmålningen.

Del av det lilla köket.

Spisen.

Del av rummet. Mönsteråsboken pryder det lilla bordet.

Klädhängare fanns direkt innanför dörren.

På tomten fanns ett brunnsskafferi.

4 kommentarer:

tomasrj sa...

Intressant och fina bilder. Kul med väggmålningarna som gjorde varje stuga unik. Brunnsskafferi var nytt för mig, antar att det är motsvarande en jordkällare!?

Jonny sa...

Tack, Tomas! Ja, jag kallade det brunnsskafferi i brist på annat. De fungerade som jordkällare. Jag hyrde en gammal stuga en gång och använde faktiskt utrymmet vill jag minnas.

Anonym sa...

Hej Jonny
Målningar av Folke L finns även i trapphuset på Storgatan 71.
Tror det är 3 eller 4st målningar.
Du vet säkert om dom men jag tänkte ifall du inte visste.
//Thommy

Jonny sa...

Tack, Thommy! Det kände jag inte till. Ska ta mig en titt där vid tillfälle.