6 april 2012

Östra femman under luppen VII – Norrhults BK

Mönsteråsbloggen ökar tempot i granskningen av lagen i division 5 östra. Efter att tidigare ha granskat Alseda/Ädelfors FF, Holsby SK, IF Ariel, Målilla GoIF, IF Stjärnan och Långemåla IF är det nu dags för Norrhults BK.

Norrhults BK
Norrhults BK bildades 1922 och spelar på Odenplan. Föreningen har mestadels spelat i de lägre divisionerna, men har vid några tillfällen varit uppe i fyran.
Norrhult halkade denna säsong in i division 5 med tur. Man hade förlorat kvalet till femman mot Rödsle BK, men efter att lag dragit sig ur fick man till slut en gratisplats.

Träningsmatcher, Smålandscup och trupp
4-2 mot Växjö BK (B), 4-1 mot Lenhovda (div 6), 4-2 mot Fågelfors B-lag, 3-0 mot Orrefors (div 5), 1-4 mot Näshult (div 4), 3-4 mot Furuby (div 4).
Norrhult gör uppenbarligen en hel del mål mot inte allt för märkvärdigt motstånd, och inför i år har man fått tillbaka Tim Lindsjö som gör mål i nästan varje match och redan har hunnit med 10 mål under försäsongen. Alsterbro/Kronofors visade förra året att ett lag faktiskt kan leva ganska gott på en duktig målgörare. Norrhult har dessutom ytterligare några med målsinne. Man har bland andra Henrik Stenfelt som gjorde 17 mål förra säsongen, liksom Fredrik Lydigh som gjorde 15 mål. Däremot är jag inte lika övertygad att defensiven håller samma klass. Det kan ibland bli lite hawaiifotboll har jag en känsla av.

Anger 43 spelare i truppen.
Mitt tips: Norrhults BK har många spjutspetsar framåt och jag tror det räcker till en nedre mittenplacering som nykomling. Men jag ska tillstå att jag känner mig osäker. Det kan bli sämre.

I seriespel sedan 2002
2011: 2:a i div 6 Emmaboda. Positivt kval. Uppflyttning trots förlust i avgörande kvalmatch.

2010: Näst sist i div 5 norra. Degradering.
2009: 5:a i div 5 norra.

2008: 5:a i div 5 södra.
2007: 3:a i div 5 södra.

2006: 6:a i div 5 södra.
2005: Näst sist i div 4 sydöstra. Degradering.

2004: 2:a i div 5 södra.
2003: 3:a i div 5 östra.

2002: 3:a i div 5 mellersta.

Inga kommentarer: