9 juni 2012

Fotbollsnotiser

Jag ligger lite efter med fotbollsrapporteringen, så det får bli några smånotiser idag.

Damerna tog bortapoäng
Damlaget tog i onsdags en poäng borta mot Landsbro i en match som slutade 2-2 efter mål av Moa Persson och Lisa Karlsson. Mönsterås ledde två gånger, men Landsbro lyckades kvittera på slutet. Bra att ändå ta en poäng, som kan visa sig vara viktig. Tyvärr blev GIF:s bäste målskytt Moa utvisad och lär därmed inte få spela nästa match hemma mot Alvesta nästa helg. Så då får andra kliva fram och göra målen.
Tyvärr har jag varit i en svacka när det gäller att bevaka damfotbollen eftersom jag inte kunde åka så långt bort som till Växjö och inte hann till Landsbro på grund av tal på nationaldagen. Men jag är ingen medgångssupporter och ska skärpa till mig. Däremot är det mycket strul runtomkring som tar bort en del av fokus från själva fotbollen, strul som förstås inte damerna kan rå för. Det är matcher som inte spelas på utsatt plats, matcher som flyttas flera månader, haltande tabell där vissa lag efter idag har spelat 8 matcher, andra 6, avsaknad av riktiga linjedomare som gör att offsidebedömningarna blir ytterst mediokra och slumpartade. Jag tycker damfotbollen förtjänar lite bättre ordning och reda både vad gäller att hålla sig till serielunkens omgångar såsom de ligger i almanackan, vilket skapar rytm och spänning inför varje omgång, samt riktiga linjedomare.

På söndag (10/6) är det förresten loppis nere på IP med start klockan 10.00. Tror Viktor Elm skulle dyka upp där också och skriva autografer.

Tre skikt i div 5 östra
I herrfotbollens division 5 östra har det utkristalliserat sig tre ganska tydliga skikt i tabellen – 4 topplag där Mönsterås i nuläget har ryckt och leder med 6 poäng, 4 mittenlag där i alla fall Långemåla har potential att närma sig toppen och så 4 bottenlag där särskilt Målilla ser ut att få det svårt. Trots detta så visar resultaten hittills att alla lag är kapabla att slå varandra, så egentligen är inget givet. Serien är nog jämnare än vad poängen just nu visar.
Om jag sett rätt så fick Johan sitt tredje gula kort i onsdags, vilket väl betyder att han inte får spela mot Hebe. Ska bli intressant att se vem tränarna då låter spela ihop med Ako på mitten. Blir det Idris eller har man något annat ess att sätta där? Jag sätter en hundring på att det blir Idris eftersom vi har så många andra som kan spela på topp.
Min första seger
Noterbart är också att jag i förra omgången av Professorns tips lyckades ta hem min första seger för i år med 5 rätt av 6 matcher. Det innebar ett avancemang till tredjeplats eftersom antalet vunna omgångar är det som väger tyngst. Ser man bara till antalet rätt totalt sett så skulle jag leda med 30 rätt. Men det är bra att ha med sig till kommande omgångar. En seger till så är jag i topp precis som GIF:s A- och B-lag. Bara så att ni vet.

Däremot fick jag en mardrömsstart i EM-tipset med 0 rätt efter två matcher.

Inga kommentarer: