7 juli 2012

Mönsterås Bostäder måste lära sig kommunicera

Inga svar
Mönsterås Bostäder måste lära sig kommunicera med sina hyresgäster. Exempelvis sätta medarbetarna på en kurs hur man svarar på mejl. Och så kanske bringa ordning i det kaos som råder när man ska göra en felanmälan.

Jag har de senaste åren ibland skickat mejl till Mönsterås Bostäder i skiftande ärenden. Skickar man till informationsadressen får man till 99% aldrig svar. Skickar man till enskilda tjänstemän får man svar i skiftande grad - vissa alltid, vissa aldrig och vissa när de är på gott humör.

Felanmälningskaos
När man ska felanmäla så har bolaget ett felanmälningsformulär på sin hemsida. Det brukar jag använda. Det är smidigt för mig som modern internetuppkopplad hyresgäst. Sedan jag märkt att felanmälningarna inte alltid bearbetas, så har jag ibland garderat mig och skickat felanmälan direkt till deras mejladress, men aldrig fått något svar. Nu senast fick jag felanmäla samma sak tre gånger innan något hände. Och när jag hittat en nyckelknippa som troligen tillhörde bostadsbolaget fick jag aldrig något svar, och tvingades lämna in den till polisen.

Får jaga mobiltelefoner
Nu säger bolaget att vi ska kontakta ansvarig vaktmästare/reparatör direkt via telefon. Förmodligen vill väl bostadsbolaget slippa omaket att delegera till rätt person. Det ska vi hyresgäster ta reda på själva istället. Jag har testat det också vid ett par tillfällen och det gör jag inte om.

Efter mycket om och men trodde jag mig ha hittat rätt vaktmästare. Jag ringde det mobilnummer som angavs på bolagets hemsida. Och..jo då...vaktmästaren svarade....hemma i sin villa...han hade semester. Han hänvisade mig istället till en kollega som nu hade hand om hans uppgifter. Fick ett nytt mobilnummer och ringde mitt i hans frukost som intogs någonstans i Fliseryd. Fel igen alltså.

Nä, bostadsbolaget kan förstås inte kräva att vi ska ringa runt och jaga rätt person via diverse dyra mobilnummer. Felanmälan ska givetvis skickas in till centralkontoret och sedan får dom som kan delegera till rätt person. Självklart.

Förbättring
Jag vet inte vad det är som har gått snett, men bostadsbolaget kan inte kommunicera. Om det beror på en policy från cheferna eller om det bara beror på dålig kommunikationskultur vet jag inte. Vad det än beror på så måste det förbättras. Jag är nämligen inte ensam om att möta denna nonchalans.

1 kommentar:

Anonym sa...

I senaste nr av MB AB:s "Bostadsnytt" berättar den nye VD:n om sig själv och sina livserfarenheter, ävenså om om privatlivet gällande hans familj. Den nye VD:n för Mönsterås Bostäder kommer att vid de ofrånkomliga konfrontationerna med de anställda få stor nytta av sina familjeerfarenheter, främst då de speciella lärdomarna från umgänget med sin son.