7 augusti 2012

Sånger lämpliga för sommaren

Jag ska väl som traditionen bjuder presentera en låtlista lämplig för sommaren. Ja, det är inte bara allmänt typiska sommarlåtar, utan sådant som jag personligen av olika skäl förknippar med sommartiden. Sommar har av någon anledning kommit att präglas av häftiga partylåtar av skrik och skrän-karaktär. Man glömmer så bort sommarens specifika vemod. Här följer några av mina favoritlåtar som jag helst spelar sommartid.

Van Morrison – God shines his light och Sense of wonder
Van the Man skapar magi. Minns en superregnig Hultsfredsfestival när man fick kräla fram i lera, men när Van klev upp på scenen och började sjunga God shines his light så kom solen fram och regnet slutade. Senare sjöng han även Sense of Wonder. Många upplevde där sina sista sekunder som ateister.
Mats Paulsson – Visa vid vindens ängar
En av de vackraste sommarvisorna. Givetvis väljer jag Mats version och inte den falsksjungande Håkan Hellström, men jag länkar gärna till duetten mellan Mats och Håkan. All respekt till Håkan.

Go-Betweens – Bye Bye Pride
Australiens bästa popband I en bitterljuv sommarsång. Såg dem i Roskilde en gång omkring 1987. Blåsinstrumentet tror jag är oboe.
The Smiths – Cemetry gates
England bästa popband sjunger om kyrkogårdar och poesi. Från 1986. Många säger att Smiths räddade deras liv. Låter lite klyschigt kanske, men så var det.

New Order – Blue Monday
Den här gick varm en sommar för länge sedan. Håller fortfarande. Den har inte bleknat en nyans ens.

Suede – Stay together
Många går skilda vägar på sommaren. Bättre att försöka Stay together, även om det är "in the poison rain".
Thindersticks – If You´re looking for a way out
Cover, men Thindersticks gör den bättre än originalet. Förknippas med en sommar för många år sedan.

Uno Svenningsson - Vågorna
Uno har Sveriges bästa popröst. Synd att han inte använder den i mer spännande sammanhang. Men det här är en bra låt.
Gyllene tider – Kung av sand
Glöm tramsiga Sommartider. Det här är en bra låt som trots durackord har mycket vemod i sig.

Ratata – Ge inte upp
Mauro slösar ibland bort sin röst på soulpop. När han gör vanlig pop är han en favorit. Den här hörde jag en gång strömma ut från en balkong en ljuv sommarkväll.
XTC – Summers Cauldron/Grass
Från deras bästa skiva. Två låtar som går ihop. Spelades flitigt på 1980-talet.

Triffids – Hell of a summer
Triffids såg jag en gång live en sommar. Var det Hultsfred eller Roskilde eller någon annanstans?
James Taylor – Fire and rain
Gammal favoritsångare I finstämd låt.

Everything but the girl – British summertime
Det brittiskt finstämda blir aldrig smetigt, bara ruskigt bra.
Bananarama – Cruel summer
Listans hitlåt. Men en bra sådan som även jag försökte studsa runt till när det begav sig.

Petter/Magnus Carlson - Gör min dag
Rapp är inget för mig, men Petter ihop med Weeping Willow-Magnus är en osannolik kombination.

Thirteen moons - Suddenly one summer
Svenskt band för länge sedan när Lars Aldman sände Lilla Bommen/Bommen från Göteborg.
Garmarna – Gamen  och Herr Holger
Svensk folkmusikrock när den är som bäst. Rått och tungt.

Eldkvarn - I skydd av mörkret
Från en av Eldkvarns bästa skivor. Spelas av någon anledning mest på sommaren.

Tomas Andersson Wij- Långa vägen hem eller kanske Blues från Sverige.
Skildrar alltid Sverige på ett unikt sätt.

Ulf Dageby - En dag på sjön.
Ulf är bäst på sina soloplattor. Som här.


Inga kommentarer: