10 november 2012

22 låtar på 45 år


Jaha, så har man då gått och blivit 45. Många människor har bidragit till livets utseende, men dem ska jag be att få återkomma till. Lite enklare är det att välja ut de tjugotvå låtar som betytt mest. Varför just 22 kan man undra.
The SmithsThere is a light that never goes out  (live)
1986 och så kom då låten som blev ett med ens personlighet. Många säger att den räddade deras liv. Morrissey/Marrs kanske finaste stund ihop.

David SylvianOrpheus
Från mästerverket Secrets of the beehive med sentensen som sammanfattar mycket av min känsla inför livet: "I wrestle with an outlook on life that shifts between darkness and shadowy light".
Talking headsBurning down the house
Öppnade upp mina öron för den rytmiska och experimentella musiken. TH var banbrytare mellan vit och svart musik. I den här låten finns en otrolig energi.

Freddie WadlingBlott en dag
Oslagbar version som betydde särskilt mycket under en period då vi befarade att dottern hade cancer i ett knä. Det hade hon som väl var inte, men det blev några månader av djup ångest samtidigt som man ville vara en bra förälder.
EldkvarnI skydd av mörkret
En av många låtar från det här bandet som berört på djupet.

Ulf LundellInte ett ont ord
En gripande låt från Lundells skilsmässoskiva Den vassa eggen. Kom samtidigt som mina föräldrar skilde sig. Lundell kan ibland bli grå och tråkig, men är ibland en mästare.
Everything but the girlThese early days
Den var allt redan i ungdomsåren och blev än större när jag fick barn. Min kvinnliga favoritsångerska.

Nick CaveInto my arms
En av världens vackraste kärlekssånger. Nick är en av mina manliga hjältar.

Van MorrisonNo guru, no method, no teacher
Troligen den Morrisonsång som satt sig mest med en andlig dimension. Ryser än idag.
TriffidsWide open road
En av de vackraste sångerna alla kategorier. Fångar en desperat ödslighet på ett fenomenalt sätt. Sångaren gick bort för tidigt.

Staple singersI´ll take you there
Gospel och soul är inte alltid min stil, men Staple singers är bäst i klassen och här i en favoritlåt.
Freda I en annan del av världen
Freda gjorde några riktigt bra plattor och den här poppärlan gav insikt och tröst en gång. Suverän poplåt.

Jackson BrowneSleeps dark and silent gate
Från The Pretender som är ett av hans två mästerverk. Otroligt bra låt från otroligt bra skiva. Vemod och livsinsikter på djupet i varje sång.
Bruce SpringsteenNo surrender
Kanske inte hans bästa låt, men för mig personligen betyder den väldigt mycket. Låter texten tala för sig själv.

Elvis CostelloSleep of the just
Elvis Costello visade att det går att göra bra musik med bra texter utan stora maffiga produktioner. Den här fina lilla balladen inspirerade till många egna låtar på gitarren.
The Sundays -  Life goes on
The Sundays var grymt underskattade och det här är en av mina favoriter med detta avsomnade band.

The PoguesLullaby of London
Älskade detta band på 1980- och 1990-talen. Det här är kanske deras finaste låt från en platta som snurrade ofta.
Rupert HinePicture phone
Hine var kanske inte så känd I Sverige men fick alltid utrymme I Kjell Alinges Eldorado. Jag älskade hans mystiska texter och särskilt denna låt som på 1980-talet gav en glimt av hur det skulle kunna bli.

Robert PalmerPride
Robert Palmer var en av dom som väckte mitt musikintresse. Han lyckades kombinera alla genrer och samtidigt vara spännande. Här en favoritlåt från hans bästa skiva.

Kate BushWuthering heights
Klarar bara en låt åt gången med henne, men den här inspirerade ju och ledde mig in på den melodiösa vägen.
Simple mindsGlittering prize
Inte deras bästa låt kanske, men den symboliserar en tid där livet var på ett visst sätt.

Dire straitsSultans of swing
Det första stora band jag såg live. Dire straits är ganska tråkiga på skiva, men suveräna live. Tröttnade med tiden, men på 1980-talet betydde dom mycket, inte minst den här låten som jag gärna njuter av än idag.

2 kommentarer:

Spader Ess sa...

En Hel del bra låtar där! Grattis!

Jonny sa...

Tack! Det här en ganska mjuk lista. Satte ihop en ny på Spotify idag som jag kallade Frustration. Den är lite tyngre.