19 november 2012

Att vara svensk

Med rötterna i olika kulturer
Min fru kommer från finska Tornedalen, varför min dotter således har sina rötter i både svensk-småländsk och finsk-tornedalsmylla. Vi tycker det är viktigt att hon som människa och svensk medborgare får kunskap om sitt kulturella arv. Och hon är förstås inte kvalitativt sämre svensk bara för att hon på mödernet kommer från Finland.

Första mötet med svensk skola
Därför var det så tråkigt att hennes första erfarenheter av svensk skola var att Mönsterås Kommun via talpedagog suddade bort hennes tornedalsfinska uttal av vissa vokaler, trots att språket klassas som särskilt skyddat officiellt minoritetsspråk i Sverige. Skolan jobbade alltså inte bort ett uttalsfel, utan förstörde ett vackert dialektalt uttal med skydd i svensk lagstiftning. Läs mer om detta här.
Vad innebär det att vara svensk?
De senaste dagarnas avslöjanden av Sverigedemokraternas unkna människosyn, som väl knappast var en nyhet, har också medfört en diskussion om vad det innebär att vara svensk. Enligt Sverigedemokraterna verkar det inte räcka med att vara svensk medborgare, utan de laborerar med ytterligare en dimension som de inte närmare verkar kunna definiera, men man kan ana att de menar att man för att räknas som svensk också ska ha sina rötter i svensk kultur. Hur många generationer framgår inte. Inte heller vad som menas med svensk kultur. Partiledaren Jimmie Åkesson kommer väl från Blekinge, som långt in på 1600-talet tillhörde Danmark. Det är alltså historiska tillfälligheter som gör att han idag kan kalla sig svensk. Med en annan utgång i stormaktsstriderna hade han varit dansk. Och jag kunde förstås ha varit enbart smålänning om inte skurken Gustav Vasa en gång tvångsinförlivat Småland med svenska riket.

Medborgarskap
Nå, hur ska man då resonera kring svenskhet? Det enda kriteriet som håller för ett fungerande samhälle är givetvis att utgå från medborgarskapet. Svensk är man om man är svensk medborgare. Och som svensk medborgare har man vissa rättigheter och vissa skyldigheter som är lika för alla. Som svensk medborgare kan man sedan ha sina rötter i olika kulturer, bott inom gränserna olika länge, ha olika hudfärg, olika religion och olika politiska åsikter. Svensk lag, yttrandefrihet, religionsfrihet, organisationsfrihet och politisk frihet ger utrymme för många livsstilar. De svenska medborgare som inte efterföljer svensk lag, exempelvis hotar fyllbultar med järnrör, får svenskt rättsväsende ta hand om.
Det historiska Sverige rymde flera kulturer
Sedan finns det förstås ett historiskt Sverige där många av oss har sina rötter under flera generationer. Det innebär ett särskilt ansvar att hjälpa dem som är nya i ”klassen”. Men det gamla Sverige var aldrig statiskt och byggde i mycket på landskapens och socknarnas självständighet och olikheter. Sverige hade under historisk tid ett flertal lokala och regionala kulturer och dialekter. Det var en dialekt i Mönsterås. Kanske förstod man vad en bonde från Högsby sa, men knappast den som kom från Jämtland. Rivaliteten mellan byarna var ibland stor och tog sig ibland uttryck i slagsmål vid de återkommande marknaderna. Överlag hade Sverige en avsevärt mycket högre våldsnivå i äldre tider än i modern tid. Det som höll ihop Sverige var i princip kungamakten och religionen.

Så olika kulturer inom landets gränser är inget nytt i det svenska samhället, även om det givetvis kan uppstå både missförstånd, kulturkrockar och problem när människor med olika bakgrund ska leva tillsammans i ett samhälle.
Större spänning mellan landsbygd och stad
Nu skulle jag nog vilja påstå att de kulturkrockar som kan uppstå mellan nysvenskar och flergenerationssvenskar är förhållandevis bleka i jämförelse med spänningarna mellan landsbygd och storstad och mellan olika sociala grupper. Det är där vi hittar de stora skillnaderna i Sverige.

Avslutningsvis – ska Sverige fungera måste man utgå från medborgarskapet när man definierar en svensk. Som svensk medborgare har man förstås skyldighet att rätta sig efter svensk lag, men också möjlighet att njuta de förmåner som ingår i medborgarskapet. Svårare än så behöver det egentligen inte vara om man är lite vidsynt och har hjärtat på rätta stället.

1 kommentar:

  1. Att mönsterås kommuns skolas talpedagoger raderade bort dotterns dialekt förvåner mig inte. Jag hade fel dialekt av småländsk, jag talade kronberska när jag började skolan i M-ås 1983 och då hamnade jag hps talpedagog, tack och lova ansåg talpedagogen inte att det var talfel, men skolan ansåg de. Synd att skolan inte har förändrad sig på 20 i M-ås.

    SvaraRadera