26 november 2012

Jag kommer från arbetarklass...

Att tillhöra arbetarklassen
Företrädare för arbetarrörelsen kan ju allt mer sällan hävda att de själva tillhör det man vanligtvis kallar för arbetarklass (ej i marxistisk mening). Förvisso är det dumt att bara vissa arbetare får tillhöra arbetarklassen, då vi förstås alla arbetar och hjärnarbete kan vara minst lika bekymmersamt och påfrestande som ett kroppsarbete. Hur som helst – vanligtvis avses kroppsarbete och ytterst få inom arbetarrörelsens toppskikt torde ha arbetat någon längre tid på fabriker, som städare eller inom vården. Undantaget är väl nuvarande partiordföranden Stefan Löfven som faktiskt jobbat som svetsare.

För trovärdighetens skull
Men för andra gäller det att bygga upp någon slags trovärdighet. Man kan till exempel hävda att man är sprungen ur arbetarklass. Förfäderna var minsann torpare, statare och kolgruvearbetare. Undersöker man det där noggrannare så visar det sig ofta att fadern var lägre tjänsteman och att de flesta av förfäderna var helt vanliga svenska bönder.
Min bakgrund
Många sossar skulle nog önska att de hade min bakgrund. Min far var kroppsarbetare från 13-års ålder och jobbade på sågverk, tegelbruk och fabriker av olika slag. Min morfar var först statare och sedermera fabriksarbetare. Farfar var gatuarbetare. Farmor var piga och köksbiträde. Mormor var först statarhustru och sedan hemmafru och mor till 11 barn i en stuga med två rum. Min mor var duktig i skolan. Så duktig att skolläraren kom hem till hennes föräldrar och vädjade att hon skulle få läsa vidare efter folkskolan, men ekonomin tillät inte detta. Hon jobbade istället som fabrikssömmerska och blev senare hemmafru. I äldre tider var mina förfäder i huvudsak torpare, backstugusittare och småbönder.

Jag vet således var jag kommer ifrån, och jag vet också varför jag har så svårt för den nedlåtande attityd man ofta möter mot bildning och studier i Sverige. Kommer man från en släkt där pengar satte stopp för vidare studier, så skäms man sedan inte när någon får chansen. Och det är därför jag också blir så upprörd av den respektlöshet jag tog upp i förra inlägget. Eleverna skall vara glada och tacksamma att de har fått förmånen att studera och dessutom lyssna på kunniga gästföreläsare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Märkligt att du med den bakgrunden politiskt bekänner dig till att vara en mix av Moderat/Folkpartist.

Jonny sa...

Jag har aldrig bekänt mig till något parti överhuvudtaget. Vet inte vad du har fått det ifrån. De flesta partier har något bra. Är i vissa avseenden liberal, moralkonservativ, social radikal, federalist etc. Du kommer aldrig att kunna placera mig.