2 april 2014

Ny musik och memoarernas struktur

En bra arbetsdag går mot sitt slut. Bäst idag är att jag fått tid att lyssna på norska Kråkesölvs nya skiva som verkligen håller hög klass. Som vanligt många gitarrer, ömsom larm, ömsom mjukt, skenbart kaos, men i grunden genomtänkta arrangemang. Och givetvis kluriga texter. Kort och gott – ett av de bästa nordiska banden.


Memoarernas struktur ser ut som följer (observera att det inte är kapitelrubriker som anges, utan stödord)

Förord

Från vaggan till treårsåldern

Födelsen

Dopet

Släktens och föräldrarnas bakgrund och flytt till Mönsterås

Mönsterås efter andra världskriget

De första tre åren

Torget (4-7 år)

Flytten till torget

Områdets historia

Huset

Alvar, Aina och Erik

Makarna Asp

Torgets pojkar

Världen utanför torget

Resor och släkten

Mina föräldrar går med i Pingstkyrkan

Lekskolan

Hemmafrun

Mölstadskolan 1974-1980

Den stora besvikelsen - Mitt möte med skolan

Slagskämpe och kamrat

”Han är ju så tyst”

Hårlyftet och mattelyftet

Mellanstadiets värld

Farliga killar

Flytten till Pingstkyrkan

Allégatan

Pionjärgatan (kvarteret och dess människor)

Min bror

Kamrater och lekar

Årets höjdpunkter

På bortaplan (stugan, loven i Ruda, lägren)

Högstadiet 1980-1983

Att börja på Parkskolan

Allmänt om skolan, dess historia, hur det såg ut etc

Olycklig kärlek I

Skolgången och lärarna

Mobbningen

Fritidsintressen

Dumheter och äventyr

Inga fester och inga tjejer

Gymnasietiden 1983-1986

Skolan, kamraterna, lärarna

Olycklig kärlek

Släktforskning

Musiken

Italien

Mönstringen

Mordet på Palme

Föräldrarnas skilsmässa

Åren efter gymnasiet 1986-1988

Ungdomslag

Öland tur och retur

Fängelse för vapenvägran

Lucia i Oskarshamns stadshus

Konserter och festivaler

Gamleby folkhögskola

Hjärtproblem

Italien igen

Växjö 1988-2000

Studentliv

Flickvännen

Fortsatta studier

Hemtjänsten

Historia

Tillbaka till kyrkan

Två förlorade år

Forskare och lärare

Livet på institutionen och vänkretsen

Jag träffar min fru

Flytten till Alvesta

Mönsterås 2000-2014

Ljungnäs 2000-2003

Barnbibliotekarie

Gymnasiebiblioteket

Dotter kommer till världen

Biblioteksjobb

Flytt till Mölstadsområdet

Pappaledig

Boksamlandet

Arbetslös

Städare

Mönsteråsbloggen

Lokalhistoria

Fotboll

Om Mönsterås atmosfär och politiska kultur

Min syn på livet

Rykten och illasinnat skvaller som jag tagit itu med

Försoning

Mitt politiska tänkande

Tiden på Kyrkogårdsgatan

Dotters skolgång

Resor

På Hembygdsgården

Bokutgivning och författarskap

Livet så här långt

Inga kommentarer: