1 maj 2014

GIF utan chans mot Kalmar AIK



När man möter ett bättre lag måste man lyckas 100 procent med taktik och inställning. GIF:s inställning har jag ingen anledning att ifrågasätta, men taktiskt verkade man helt oförberedda på Kalmar AIK:s blixtrande omställningar och supersnabba forwards. Man får helt enkelt inte gå bort sig så som skedde idag. När domarens pipa ljöd efter 90 minuter hade Kalmar AIK gjort 5 mål och GIF bara ett.

Kalmar AIK höll på att göra mål redan efter 30 sekunder. GIF var inte alls vakna på ett inkast som kom rätt in i straffområdet, men Stenfelt hann rusa ut och mota bollen. GIF gick i alla fall framåt och det dröjde bara ett par minuter innan Mattias Rehn slog ett fint inlägg som Ako tog ner fint i straffområdet innan han gjorde 1-0 till Mönsterås. En drömstart.

Tyvärr dröjde det bara två minuter innan KAIK svarade. Bortalaget kom i en kontring och fick till ett högt inlägg över mittbacken mot en mötande Sanin Filovic (han som jag varnade för inför matchen) och så var kvitteringen ett faktum.

GIF skapade sedan ett par hörnor, men KAIK anföll med snabba kombinationer och GIF hade helt enkelt svårt att hänga med. Jag kan inte taktik, men för att uttrycka mig som jag tänker så borde fler ha sprungit hem snabbare. GIF borde ha haft bättre bevakning på KAIK:s snabba forwards. Man kan inte lämna två mittbackar, som förmodligen inte var bäst i klassen på 100 meter, ensamma med två tekniska illrar.
När så KAIK gjorde 2-1 i den 13:e minuten så var det logiskt, även om bollen studsade lite oturligt när den skulle bort. Men Sanin Filovic (som lär vinna skytteligan) kunde hålla sig framme och göra sitt andra mål för dagen.

De sista 20 minuterna av halvleken så anföll hemmalaget ganska bra och skapade några halvchanser. Bland annat så slog Rehn en suverän boll till Martin Lindqvist som i hög fart fick på ett skott som målvakten i KAIK räddade. Om GIF skulle lyckas hålla ihop defensiven så fanns det definitivt hopp inför andra halvlek.
GIF började matchens andra del intensivt, men intensiteten kom snart av sig. Tio minuter in i halvleken så fick Oskar Kardmo Drott på ett löst skott ca 40 meter utifrån, och jag vet inte hur bollen kunde leta sig in vid stolpen. Man har inte råd att släppa in den typen av lösa skott. Jag vet att jag till och med hann tänka - tur att han inte fick träff. Men 3-1. GIF gjorde några byten, men KAIK kunde springa igenom ytterligare två gånger innan det tog slut.

Det enda positiva är att GIF nu har klarat av Kalmar AIK och förhoppningsvis kan se fram emot mer mänskligt motstånd. Givetvis måste man försöka lära sig något av det här och kämpa vidare. Vad gäller lagmoralen är jag inte särskilt orolig. Bäst i GIF var Mattias Rehn som vann mycket boll på mitten. Ako Eliassi var också het i första halvlek.

Inga kommentarer: