25 juli 2014

Anonymiteten och Sandby borg

Sedan jag gjorde det omöjligt att kommentera anonymt på bloggen, har kommentarerna i princip slutat komma. Jag har ungefär lika många besökare som tidigare, men viljan att kommentera avtog abrupt när man var tvungen att stå för sin åsikt. Det skrämmer mig, lika mycket som det gör mig irriterad.

Jag ger trots allt människor en möjlighet att hålla med, argumentera emot och komma med andra synvinklar. Den som inte håller med mig har alltså en unik möjlighet att säga emot. Att få med en rättelse i tidningen är vid en jämförelse nästan helt omöjligt.

I jämförelse med traditionell media så har min blogg ett ytterst begränsat inflytande. Jag har omkring 200 unika läsare per dygn. En lokaltidning når tusentals människor och är en helt annan maktfaktor. Det faller sig naturligt att ha ett underifrånperspektiv. Men många är beroende av att stå på god fot med makten och därför vill de inte på något sätt bli förknippade med den som kritiserar den. Mönsteråsbloggen är i vissa kretsar paria. 

Vi får se hur länge jag fortsätter. Även om bloggens makt är liten, så anser jag att man inte ska hålla på för länge. Man ska sluta i tid. Kanske får bloggen en helt annan karaktär. Kanske har den redan fått det. Förr planerade jag mina inlägg. Nu skriver jag när andan faller på och om vad som helst.

Om Öländska fornborgar exempelvis. Besökte häromdagen Sandby borg på Öland - en väldigt spännande borg som förefaller ha övergivits under folkvandringstiden. Borgen är oskyltad, men lite sökningar på nätet gör det enkelt att hitta dit. Läs mer här om de spännande utgrävningar man har gjort.

På väg till borgen mötte jag de här djuren. Tur att jag inte har koskräck.




Borgen ligger vackert nära strandlinjen. Ovanligt att borgar ligger så nära vattnet.






3 kommentarer:

Anders sa...

Jag hade inte observerat att du tagit bort möjligheten att kommentera anonymt. Det finns förmodligen många anledningar till varför tröskeln kan kännas hög när det gäller att stå för vem man är. Otaliga internationella undersökningar visar att man censurerar sin ton när man måste ange id. Och då fungerar ju det som en hygienisk faktor. Men tystnad är att gå för långt. Då blir det fegt.

Kärnan i en demokrati är inte att man får skriva och säga det man vill, utan att man får göra det utan att riskera efterräkningar.

/Anders Pettersson

Jonny sa...

Hej Anders! Efterräkningar kan man nog räkna med i vissa fall. Just därför har jag ju ett undantag som jag inte nämnde i denna artikel - om man kommenterar sådant där man kan räkna med efterräkningar från kommunen eller annan arbetsgivare så får man vara anonym.

Anders sa...

Som läget är i samhället just nu, smalnar åsiktskorridoren något hela tiden. Vågar du avvika med en egen värdering hängs du ut och idiotförklaras tämligen snabbt. Du alltså, inte dina åsikter.

Att det även kan påverka din anställning om "fel" personer läser ditt hjärtas mening, är en maktfaktor som det bara är att beklaga.

Och tyvärr inte bara i Mönsterås.