24 augusti 2014

Jag är ett svin

"Jag vet att det är att kasta pärlor för svin, men...."

Ja, så sa den moderata valarbetaren i Mönsterås till mig när hon räckte över valreklamen för Moderaterna utanför en butik. Jag tyckte det lät fenomenalt roligt och eftersom jag uppskattar humor och har en viss känsla för absurd sådan, så skrattade jag gott och sa att jag är intresserad av politik.

Och det var just som ett utslag av humor jag betraktade damens ordval. Men så slog det mig plötsligt att hon inte hade sagt det med glimten i ögat. Hon var helt gravallvarlig. Och när jag skrattade, skrattade hon inte med. Hon menade nog inte att skoja. Och då blir det ju plötsligt inte så kul längre. Moderaterna i Mönsterås borde kanske ha en policy för hur man tilltalar medborgarna under valrörelsen.

Inga kommentarer: