20 mars 2015

Fredagsfunderingar efter 11 dagar med nyttig kost

Det har nu gått 11 dagar sedan jag ställde om kosten och började promenera 30 minuter varje dag. Inga chips, inget godis, ingen läsk, ingen stekt mat. Ja, listan kan göras lång på allt gott jag numera avstår.

Hungrig är jag större delen av min tid, men man vänjer sig. Jag äter numera mest kyckling, lax, egengjorda nötfärsbiffar i ugn, grönsaker, baljväxter, rågbröd och ägg. Dricker mest vatten och ibland något glas lightläsk. De där varningarna man ibland hör för lightdrycker struntar jag blankt i. Skulle man följa alla illa underbyggda varningar om kost så blir det inte mycket kvar. Två glas vin fick jag fortsätta ta, då det visst sänkte blodsockret (tror alkoholen hindrade sockret att komma ut i blodet). På fredagskvällen unnar jag mig också två sockerfria kakor. Så ungefär. Trist, men ändå nöjd att jag klarar av det och att kilona rasar. Har gått ner ca 7 kilo, vilket väl är helt ok på 11 dagar. Återstår 23 kg. Först tar vi 110, sedan 100 och sedan 90.

Så…sedan jag fick min diabetesdiagnos känner jag mig redan betydligt piggare både fysiskt, psykiskt och intellektuellt.

Fortsätter styra med deckaren och den ska ges ut i år.

Inte så långt kvar till seriespelet i fotboll drar igång. Det ser jag fram emot.

Har skrivit en historisk artikel för en tidskrift.

Har hållit föredrag om Mönsterås efter andra världskriget.

Får tillbaka drygt 3000 på skatten.

Det ser med andra ord ganska bra ut.


Snart dags för veckans kulinariska njutning (den enda) – två glas vin och en sockerfri havrekaka.


Inga kommentarer: