Sommarlovet hägrar. Jag kan inte minnas annat än att jag
älskade sommarloven som barn.
Nog kunde man önska att de stackars barnen slapp återvända
efter sommaren. Orsaken är ingen nedvärdering av kunskaper. Tvärtom. För inte
är det kunskaper och bildning som premieras i den svenska skolan. Det är helt
andra saker som att göra läxor, ta för sig muntligt och jobba snabbt och
hetsigt på lektionerna. Svada och stress med andra ord. Den enda
personlighetstyp som torde gynnas av detta fokus torde vara klipparna och
psykopaterna.
Nej, jag dissar inte en hel lärarkår. Där finns många som
gör ett bra jobb utifrån de villkor som nu råder. Vissa av lärarna skulle emellertid
behöva utbildning i psykologi. Ibland får barnen nedvärderande kritik, trots
att barnens brister i de flesta fall beror på att de inte får det stöd de behöver
under lektionerna. Eller att de har personligheter som faller utanför de just
nu rådande mallarna. Detta skapar en känsla av vanmakt hos barnen, samtidigt
som de får avsmak för ämnet.
Det räcker med några få lärare som agerar på det
sättet så skadar det både barnens välmående och lärarkårens anseende.
Så sommarlovet är högst välkommet. Barn behöver vila från
skolan. Komma bort från många gånger destruktiva värderingar. Sommaren är i
själva verket en utmärkt tid och ett gyllene tillfälle för barnen att verkligen
bli förankrade i sunda värderingar. Värderingar som är livsnödvändiga för att
överleva skoltiden själsligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar