4 december 2016

Om föredrag och böcker

I fredags höll jag årets sista föredrag, och det blev ganska många i år. Historia är ju min profession och föredrag är en av de roligaste bitarna. En del tycker att jag framhäver mig för mycket som föredragshållare. Det kanske jag gör, men jag bryr mig inte. Fast de som säger det avslöjar bara hur lite de vet om mig. Inte ett dyft. De som tycker det har inte en aning om vilken resa det har varit för mig att överhuvudtaget våga tala offentligt. En gång var jag så blyg att jag hade genuin sjuklig ångest för att tala inför en skolklass. När jag så kastades in i föreläsarrollen i Växjö trodde jag först att jag skulle dö. Jag övade hela natten inför mitt första möte med studenterna och klev in i salen som en zombie. De uppskattade det.

Och de senaste åren i Mönsterås – föredragen är inget jag tjänar pengar på. De flesta har jag hållit i tjänsten, andra gratis. De få gånger jag tagit betalt skänker jag alltid minst 10% till välgörande ändamål. Och vid förra bokutgivningen skänkte jag allt överskott till Friends, en organisation som arbetar mot mobbning. Jag har inga andra motiv till att ge ut böcker än att  väcka intresse och sprida kunskaper.

Så ni kan vara lugna. Att skriva och hålla föredrag är ett slitgöra som jag gör med glädje. Det kommer aldrig att stiga mig åt huvudet. Och jag kommer fortsätta skänka en del av eventuella inkomster. Är genuint ointresserad av pengar såvida de inte kan användas för att ge ut böcker och liknande.

Till våren är det inte säkert att jag kommer att hålla några föredrag i min tjänst på hembygdsföreningen. Varför vet jag inte riktigt, då det ingår i min arbetsbeskrivning. Jag har väl i och för sig bara ett nyskrivet, men jag måste förstås hålla mig igång för att inte förlora stinget. Men håll utkik. Blir det inte via hembygdsföreningen så blir det via någon annan förening. Eller så kan jag förstås arrangera själv. Då ska man bara försöka få igen annonskostnad och lokalhyra via inträdesavgiften. Annonskostnad ligger nog på drygt 2 000 kr och lokalhyran runt 1 000 kr. Tar jag 50 kr i inträde och det kommer 50 personer, så blir det 2 500 kr. Då går jag bara 500 kr back. Överkomligt.

Ska också ge ut nästa historiska bok om Mönsterås nästa år. Mönsterås under stormaktstiden. Ska bli mycket roligt.


Nu dags att värma upp inför en ny arbetsvecka.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
I dag firar vi Finlands Nationaldag ; värd att firas av alla fria nationer och alla fria människor! Tänkte påtvinga Dig ”Marskalk Mannerheim” på svenska, och ”Vårt land ” på finska .
Vare mig fjärran att försöka få Dig att hålla föredrag med finsk anknytning, jag bara antyyyyder!
Dessvärre har jag aldrig åhört något av Dina föredrag, utom vid det tillfälle Du var hos oss i "Venerabile" och visade gamla bilder från Mönsterås, vilket var mäkta intressant.

https://www.youtube.com/watch?v=x31ZWU0-DV0

https://www.youtube.com/watch?v=Tor6ajdISOo&t=13s

Hälsningar ! Willy

Unknown sa...

Igen!
En missräkning! Jag hade räknar med att man helt enkelt skulle kunna klicka på de "sajter" jag skrivit , så är det på många andra fora ( glad att kunna pluralis av "forum") men tyvärr går inte detta i Din blogg. Jag har för mig att jag sänt in liknande, och resultatet var då detsamma som nu! Dååå kunde man kopiera och sedan pilla in det på "Goooooogle", och lyckades då, men nu gick det inte då jag provade!

Således, mina vänner ; ni som vrider era intresserade händer;skriv således "Vårt land, vårt land.." på YouTube, så hittar ni den finska nationalhymnen på finska, och medan avlyssnandet av denna sker, (ert EKG har då rääätat ut sig, dock icke fullständigt) förbereder ni , och skriver " Marskalk Mannerheims tal ",så hoppas jag ni finner vad ni söker!

Reservation emot eventuella tyrckfel.

Hälsningar ånyo !
Willy.

Jonny sa...

Varmt tack Willy och dina fina val! Jo vi är ju en halvfinsk familj.