22 mars 2017

Tacksam för varje dag

Var dag har nog av sin egen plåga. Tror det var Jesus själv som sa dessa ord. Ändå är det nog kristna syskon som suckar mest på mig när jag lyfter fram den sidan av alla dessa dagar som kommer och går. Men jag är förstås tacksam för alla dagar. Man kan inte vara otacksam för att varje dag innehåller något plågsamt och Jesus har aldrig gjort mig något ont. Det är livets villkor. Sedan kan bördorna skifta och vara olika tunga olika faser i livet. I och med att jag fick bära tunga bördor redan i min ungdoms dagar, så har jag klarat betongblocken som vuxen.

I morgon, torsdag, ska jag hålla föredrag i Ålems församlingshem klockan 18.30 på temat ”Från hospital till hemtjänst. Omsorg och omvårdnad under 1000 år” med lokala exempel från Ålem med omnejd. Det blir ett sant nöje. Gratis har jag hört.

Hälsar ibland på människor jag möter ute. Förutom människor jag känner blir det mest på äldre. Det tycker jag hör till. Ibland får jag bara en blängande blick tillbaka. Munnen knips ihop så att läpparna blir ett smalt streck. Syrligt. Missbelåtet. Nå, jag har ju inte levt hennes liv.

Ibland hälsar främlingar på mig. Kanske har de varit på något föredrag. Ungdomar brukar hälsa. Kanske har deras skolklass besökt hembygdsgården. Ibland missar jag att hälsa eftersom jag i affärer är så fokuserad på att komma ut därifrån så snabbt som möjligt. Men min grundprincip är att man ska visa hyfs och hälsa, såvida man inte har fobi eller lider av en extrem blyghet.

Norsk visa är vital.




Inga kommentarer: