3 april 2020

Digitalt föredrag om Pesten i Mönsteråsbygden 1710-1711

Med anledning av att det i dessa dagar inte går att hålla föredrag i lokal, så kommer jag att lägga ut en föreläsningsserie om Mönsteråsbygdens historia som jag spelar in hemma och lägger ut på Youtube. Först ut är ett föredrag om hur pesten drabbade vår bygd 1710-1711.

Inspelningstekniken är primitiv, så jag hoppas på överseende med de bristerna. Det är helt enkelt första gången jag gör något sådant, men kanske bättre än ingenting. Jag rekommenderar att man lyssnar via hörlurar. Hör man via datorns högtalare får man troligen ha volymen på en hög nivå. Vill man slippa se mitt ansikte så kan man ju alltid blunda.

När jag hade föreläst 40 minuter så bytte mobilen plötsligt fil, så några sekunder gick förlorade i skarven. Föredraget är alltså utlagt i två delar.

Pesten i Mönsteråsbygden 1710-1711, del 1

Pesten i Mönsteråsbygden 1710-1711, del 2


Inga kommentarer: