28 december 2009

Folktandvården i Mönsterås följer inte marknadsföringslagen



Idag damp det ner ett brev från Folktandvården i Mönsterås. Där framgick att de hade reserverat en tid åt mig i slutet av januari. Av brevet framgick att om jag inte kom eller avbokade tiden skulle jag bli betalningsskyldig.

Nu undrar jag givetvis om inte Folktandvården kan marknadsföringslagen. "Betalningsskyldighet föreligger inte då någon beställning inte har gjorts"

Och eftersom jag inte har beställt någon tid av Folktandvården eller har något avtal med dom så kan jag heller inte bli betalningsskyldig även om jag inte tackar nej/avbokar tiden.

Marknadsföringslagen innehåller ett förbud mot bedrägeriliknande försäljningsmetoder, sk negativa försäljningsmetoder. Det är förbjudet att skicka ut fakturor, orderbekräftelser eller liknande meddelanden på produkter som inte uttryckligen har beställts. Företag får inte lura mottagaren att tro att han är skyldig att betala för obeställda varor om han inte tackar nej.

Man ska alltså inte behöva tacka nej/avboka för att slippa betala obeställda varor. Det gäller förstås även Folktandvården.

2 kommentarer:

olatidman sa...

trevlig kväll:)

Jonny sa...

Tack Ola! Jag får önska detsamma!