20 december 2009

"Ny svensk småbil" - några bilder på SAAB

"Ny svensk småbil". Ja, så presenterades SAAB i en pysselbok från 1955. Idag ska SAAB tragiskt nog bort. Det finns mycket att säga om detta, men jag nöjer mig med att idag visa några bilder jag hittade i pysselboken och i fotoalbumen.


På bilderna är det den trecylindriga SAAB 93 från 1956 som avbildas. Även om boken kom 1955 hade man uppenbarligen fått bilder på den nya modellen. Klicka på bilden för större format.


SAAB 93 från 1956.


Pysselbokens framsida. För texten stod Ivar Ahlstedt, ena halvan av pseudonymen Sivar Ahlrud som skrev de populära Tvilling-detektiverna.


Min morbror Bejron körde nästan alltid SAAB. Här en bild från 1970-talets första hälft. Från vänster syns: min mor, mormor, morfar, undertecknad, Bejron, Elisabeth.


Jag har själv ägt två SAABar. Först hade jag en orange 99:a. Jag har den på bild, men hittade tyvärr inte fotot just nu. Men så här såg den ut.


Senare införskaffade jag en SAAB 96 med rattväxel. Har inga foton på den, men den såg ut så här.

Aftonbladets sida kan man se SAABs historia i bilder. Se också Svenska Saabklubben.

Inga kommentarer: