13 januari 2010

Mönsterås vackraste arbetsplats


Jag jobbar på Mönsterås vackraste arbetsplats - Mönsterås hembygdsgård i Elgerum.



Mönsterås vackraste arbetsplats
Sedan tre dagar jobbar jag på Mönsterås vackraste arbetsplats – hembygdsgården i Elgerum, vilken överläts till Stranda hembygdsförening 1959. På området finns idag ett flertal hus och utställningar som är väl värda ett besök.

Arbetsuppgifterna
Mina arbetsuppgifter är att:
1.Bygga ut föreningens digitala poster i databasen Bygdeband. Det kräver en hel del strategiskt tänkande för att få det bra. I samband med det arbetet kommer en del av föreningens arkiv att digitaliseras, vilket kommer att underlätta för framtida forskning.

2.Bidra till att utveckla föreningens hemsida.

3.Bistå med lite av varje där allmänhet och myndigheter behöver föreningens hjälp.

4.En bieffekt av att jag lär känna föreningens arkiv är förstås att jag kan komma med förslag på olika forskningsområden.

Trivs
Jag stortrivs redan. Att få arbeta med det roligaste jag vet – lokalhistoria – i en så fantastisk miljö som hembygdsgården utgör, är förstås en önskedröm. När jag dessutom ibland får anledning att gå ner till arkivet så är lyckan fullkomlig.

Samhällsnyttig tjänst
Mitt arbete är en sk samhällsnyttig tjänst som man blir garanterad när man varit arbetslös en viss tid. Så regeringen vill nog inte att man skall trivas för bra, eftersom det är meningen att man samtidigt skall söka jobb på den reguljära arbetsmarknaden. Jag har visserligen inte varit arbetslös kontinuerligt de senaste åren utan gjort en del historiska småjobb för Kalmar Läns Museum och städjobb för Mönsterås Kommun. Men totalt sett har det ju blivit en del sk arbetslösa dagar.

Olika sätt att se på saken
Systemet som den borgerliga regeringen införde, och som sossarna gnäller på, är snarlikt systemet med plusjobb som sossarna införde och borgarna tog bort. Den enda skillnaden verkar vara att plusjobben kunde ge max 1000 kr per arbetsdag, medan man i detta system får 65% av a-kassan, vilket torde innebära max ca 690 kr per dag. Jag får med andra ord samma ersättning som den som är arbetslös och inte utför ett arbete. Vissa menar att man därigenom har skapat en ny underklass, och det kan väl ligga något i det om man vill använda klassretorik. Andra menar att det är bra att människor kommer i nyttig sysselsättning. Min åsikt ligger däremellan – jag tycker arbete skall ge mer än att inte arbeta, samtidigt som jag tror man mår bra av att göra en insats, särskilt om arbetsgivaren nyttjar den kompetens man har, och det tycker jag man gör i mitt fall.

Hur som helst - jag känner att jag bidrar till samhället minst lika mycket som jag skulle ha gjort på den sk reguljära arbetsmarknaden.

2 kommentarer:

Jimmy sa...

Kul att du trivs & rätt man på rätt ställe.

Peppe sa...

Ja du vet vad som ska göras.
Go for it.