24 februari 2017

Fredag - lekplatser och annat viktigt

Många lekplatser har försvunnit från Mönsterås, men den här i Älgerum finns kvar. Här lekte jag när jag var tre år.
Lekplatser
Såg att kommunen har som strategi att ta bort mindre lekplatser för att istället satsa på en stor per tätort. Har man verkligen gjort en konsekvensanalys där? Jag befarar att det blir ett effektivt sätt att ta död på vanliga bostadsområden. 

Minns när jag växte upp och varje hyreshuskvarter hade en lekplats. De var oerhört viktiga när jag skulle börja utvidga min värld. Många lekplatser är redan borta. Bara de senaste åren har det försvunnit två i det kvarter där jag bor. Men fler är borttagna – en vid Pionjärgatan, en vid Parkgatan, en vid gamla församlingshemmet och en vid Bryggerigatan för att bara nämna några. Och så den mitt emot Nynässerveringen förstås.

Rädda nu de få som finns kvar. Yngre barn leker än på lekplatser och de är betydelsefulla för att hyreshusområden ska attrahera barnfamiljer. Men kanske ingår det i den långsiktiga strategin att alla ska bo i villa. Kan ju bli svårt att fylla alla markområden kommunen köpt in med tomter annars.

På vyn uppe till vänster ser vi den lekplats som förr fanns mellan Pionjärgatan och Hagagatan.
Samma lekplats vid Pionjärgatan.



Här vid radhusområdet i Mölstad fanns det fram till för några år sedan en mysig liten lekplats.
En mindre lekplats i Älgerum där jag också var ibland som liten.
Första kapitlet färdigt
Har nu skrivit färdigt första kapitlet av min deckare. Känner mig för en gångs skull tämligen nöjd. Första kapitlet krävde research i följande ämnen: Mönsterås 1600-tal, Viktor Lund, funkishus, bourgeoisie, dygder, hipster, färga håret, whisky, Evert Taube, sexbutik. Jo då, du läste rätt.

Bielke
Den 28 februari ska jag själv gå på ett föredrag, vilket sker allt för sällan. Anders Johansson berättar då om bielkeätten på Kråkerum. Fullbokat. Ny chans ges i april.

Nej, ingen skridskoåkning idag heller. För varmt får man anta. Idén i sig är väl annars inte så dum.
I augusti kommer Garmarna till Mörbylånga. Bokade biljett idag. Ett av mina favoritband i genren.




I övrigt gör jag vad jag kan för att Sundays ska göra comeback.


Nu väntar På spåret, kapitel två och två glas vin. Trevlig helg!

Inga kommentarer: