20 juli 2018

Lättsamt

En och annan tycker kanske att bloggen har blivit en aning allvarlig och seriös, kanske rent av tungsint, i de senaste inläggen. Var är de lättsamma inläggen om fotbollslagets äventyr och Mönsteråsbygdens historia? Nå, nu är det i alla fall fredag, så jag ska kanske lätta upp stämningen och bli en gnutta mer populist. Det ligger ju i tiden.

Varför inte en liten tillbakablick. För några år sedan hade jag en omröstning om Mönsterås fulaste vykort. Här ser vi vinnaren.


Riksväg 15 med de nybyggda husen vid Industrigatan (numera Jacobs Gränd). Grå väg och halvmulet. Och det är ju lätt att raljera. Men att locka med en ny riksväg (bra kommunikationer) och den tidens nya lägenheter var ganska smart på den tiden. Då fick estetiken stå tillbaka.

Brandflyg ställs mot elcyklar i den vulgära debatten på sociala medier. Nu är det dock så att regeringens elfordonsreform kostar 150 miljoner, vilket kan ställas mot skattesmitarnas 130 miljarder som stjäls från staten och ytterst sett oss medborgare varje år. Se proportionerna.

I dessa dagar kommer man osökt att tänka på Selma Lagerlöf, Gösta Berlings saga, Torkan och Brobyprästen. Bygden såg inget regn mellan juni och september vill jag minnas. Och orsaken var den snåle och elake Brobyprästen som drog ner Guds straff över alla. Först när han ödmjukade sig kom regnet. Fast sådant tror ju inte folk på längre. Och det här klimatet har vi ju ställt till med själva.

Den senaste missväxten som ledde till svält och ett par tusen dödsfall hade vi 1866-1869. Vi har haft missväxt efter det, men moderna kommunikationer har medfört att samhället kan avhjälpa på ett sådant sätt att vi slipper svälta. Men i grund och botten är vi förstås beroende av att klimatet är hyggligt.

Nej, nu blev det allvarligt och tungsint igen. Personligen tål jag värmen ganska bra, även om jag försöker undfly den. Läste att många dricker mer alkohol på semestern. Det kan jag inte påstå att jag gör. Kanske att det kan bli någon extra kall öl, men man sitter ju inte och pimplar bira var och varannan dag. Då skulle livet inte fungera. Jag måste förresten vara beredd att kunna köra bil nästan jämt. Men nu är det ju fredag och då blir det lite mer lättsamt. Ett par glas rött kan det nog bli ikväll. Det är därför jag inte kan gå med i nykterhetsföreningen, trots att jag är nykter. Den är nämligen absolutistisk.

Veckans sång blir också lättsam. Lättsam för att vara Morrissey i alla fall. Sing Your life.












Inga kommentarer: