14 september 2018

Ännu en höstsäsong

Hösten har gjort sitt intåg. Jo, jag håller på den strikta månadsindelningen där hösten utgörs av september, oktober, november. Och hösten är, som mina få vänner vet, min årstid då jag under normala omständigheter trivs bäst. Helst när det regnar och stormar. Men även en hög klar dag kan vara fantastisk. Men känslan av att få sitta inne i lugn och ro eller få vandra omkring osynlig i kvällsmörkret är fin. Sedan är det ju annat i livet som stör höstkänslan. Flera års bekymmer av olika slag tar med tiden ut sin rätt så att grundläget alltid är ganska lågt. Så mycket sjukt har hänt de senaste åren. Skrivandet har väl i mycket hållit mig över ytan.

Igår började jag höstens föreläsningssäsong med en session på SPF 85+. Höstens nyskrivna föredrag som troligen hålls på hembygdsgården tidigt i november kommer att handla om Mönsterås politiska historia efter andra världskriget fram till våra dagar. En oerhört spännande och delvis dramatisk historia.

Gick en runda i Tingsparken innan mitt föredrag. Tingshuset invigdes år 1800. Nya biblioteket kom drygt 210 år senare.
Skriften som jag satte ihop om hembygdsföreningens museala byggnader ska ges ut som en liten bok i 200 exemplar. Det är ju alltid roligt att få läsa sina ord på papper. Det känns ju lite mer rejält än digitala tryck.


Irenes gatukök finns inte mer utan har gjorts om till en pizzeria som det verkar. Irene hade ju redan slutat, men den gamla menyn hängde kvar i mycket. En hederlig korv med mos och räksallad verkar bli allt mer sällsynt på landsbygden. För att inte tala om "Mönsteråstallriken" (två korvar, hälften mos, hälften pommes och så orientdressing) som ju är utrotad. Bensinmackarnas löpande-band-varianter är ju nödkost. (Foto: Stranda hembygdsförenings arkiv)
Snart dags att sjunka ner med mina två glas vin, även om de kan ge mig gikt i stortån eller ibland i hela foten. Veckans låt blir Delillos nya singel Plage.






Inga kommentarer: