5 juni 2021

Vykort tillbaka i Mönsterås efter 92 år

Mitt inlägg om dekadent dejtingkultur har väckt visst rabalder, inte långt ifrån tumult. Några hade fått för sig att jag själv var registrerad på Tinder. Absolut inte. Och hade jag inte haft familj så hade jag självklart inte satt min digitala fot där ändå. Som någon skrev så hade ingen velat ha mig. Många kvinnor föredrar skitstövlar, halvkriminella, suputer och motorcykeltomtar med stripskägg ner till naveln, andra mer präktiga medelsvenssons med beklämmande dystra och förutsägbara liv. Framförallt hade jag inte sökt efter någon. Jag är en ensamvarg och får vara tacksam att min familj acceperar det. Vem fan vill ha en småsur historikertönt som tillhör banjohögerns vänsterfalang och där den enda humorn han känner till är svartare än en kol-lunga. Nej tack!

Men detta inlägg ska handla om något annat. Vykortet nedan med Nynäsmotiv köpte jag av en man i Tyskland. Igår när det kom fram upptäckte jag något roligt. Kortet är nämligen skrivet av Ingrid Jönsson i Mönsterås och adresserat till en kvinna i Österrike. Ingrid var en av de i bygden berömda syskonen Jönsson i Mönsterås, döttrar till kyrkoherde Alfred Jönsson. Kortet är skickat 1929 när Ingrid var 43 år. På kortets framsida har hon skrivit: "Här i närheten har Ida (hennes syster) byggt en stuga, där vi bo om sommaren." Stugan som där omtalas måste vara Tallviken ute på Nynäs som syskonen lät uppföra vid denna tid och 1958 skänkte till Mönsterås församling. Vid stugan fanns också ett garage som senare byggdes om till kapell. Damerna var tidigt ute med körkort. Mer om systrarna Jönsson kan läsas i hembygdsföreningens årsbok Stranda 2015-2016. Hur som helst, kortet lämnade Mönsterås för Österrike 1929. 92 år senare kom det tillbaka till Mönsterås.









1 kommentar:

J Edgar Hoover sa...

Fina bilder som visar Sverige från hennes finaste sida!