15 september 2021

Rapport från hembygdsföreningens årsmöte...

 Rapport från kvällens årsmöte:

1. Punkt 8 om verksamhetsberättelsen. Jag meddelade att jag inte kunde godkänna den då det inte räcker för mig. Jag vill kunna läsa styrelsemötenas protokoll för att få full inblick i verksamheten. De är sedan ett par år hemligstämplade. Fick det protokollfört. Ordförande Domeij hävdade då att man visst kan få läsa styrelseprotokollen om man begär ut dem. Jag svarade då att jag vid flera tillfällen har bett sekreterare Göthe Emriksson om protokollen, men att han då sagt att han inte kunde ge mig dem, med hänvisning till vad styrelsen beslutat. Göthe bekräftade att jag talade sanning. Domeij tystnade.
2. Punkt 11 om motioner från medlemmarna. Jag meddelade att jag drog tillbaka min motion om att avsätta styrelsen om jag fick berätta bakgrunden till mina motioner. (för hela anförandet, se slutet av inlägget). Jag berättade om min fd anställning där, om det som varit bra (berömde styrelsen) och om det som inte fungerade i samarbetet med styrelsen. Hemligstämplade protokoll, revirtänkande, svårt att ta kritik, misskötsel av arkivet, toppstyrning.

Berättade om min 10-åriga lojalitet, men att jag sedan förlorade mina uppgifter och nyckel för att jag berättat offentligt om hemligstämplandet, reviren etc. Att det inte bara var fel, utan direkt oförskämt. De lät prestige gå före flexibilitet och det öppna samtalet.

Berättade varför jag tvingades dra tillbaka motionerna: min depression och kraftlöshet, min sjuka mor etc. Presenterade vad vi annars hade tänkt att göra för att demokratisera föreningen. Jag avslutade med att tacka för det som hade fungerat, och beklagade det andra. Jag sa att jag älskar föreningen, husen, miljöerna, men att det med nuvarande styrelse inte finns utrymme för människor som mig. Sade sedan att jag skulle åka hem och skriva min begäran om utträde. När jag var färdig fick jag stora applåder från de församlade. Det var som efter en föreläsning. Utan att förhäva mig så var det kvällens största applåd.
3. På väg ut så begärde plötsligt Polle ordet och skulle plötsligt börja läsa upp mejl som jag hade skrivit under åren. Jag har mig veterligt aldrig skrivit mejl till Polle, utan han måste ha fått mejlen frånnågon i styrelsen, kanske Polles gamla klasskamrat och goda vän. Jo, jag har förstås haft mejlkontakt med styrelsen under årens lopp och det är inget anmärkningsvärt med dessa mejl.

Jag blev arg och förklarade för Polle att jag precis sagt att min mor ligger för döden och att jag är deprimerad och om mina jobbiga hemförhållanden, och att han trots det är så fräck att han ska börja snacka skit om mig. Polle försökte väl återuppta tråden, men jag var urförbannad och sa att han borde skämmas. Så sjukt opsykologiskt när jag trots allt hade hållit ett ganska så balanserat tal och även berömt styrelsen och lämnade i god ton, trots min kritik.

Jag gick ut, men återvände och sa att om nu Polle vill snacka skit så kan ju jag börja dra upp hur ni har behandlat människor här sedan 20 år tillbaka. Ska vi börja med Bengt Månda och hans sambo? Folk var i upplösningstillstånd och ordföranden panikslagen. Hon ajournerade mötet. Jag gick ut igen, men tänkte att jag är trots allt medlem än. Gick tillbaka och satte mig för att delta i kaffet.
4. Förföljd. I samband med kaffet sitter alla vid sina bord. Jag satt ensam och ville mingla lite och se mig omkring. Hjälpte damerna i köket och bar ut en termos. Då stod plötsligt Håkan Karlsson i styrelsen där. Tänkte inte mer än att jaså han jobbar i köket idag. Jag gick vidare till bokrummet. Då stod plötsligt Håkan Karlsson där. Jag gick vidare in i ett av rummen. Då stod plötsligt Håkan där. Gick till Hallen. Håkan där. Då konfronterade jag honom och undrade vem som gett honom i uppdrag att förfölja mig. Det kunde han inte reda ut utan började basunera att det inte var visning ikväll och att han minsann satt i styrelsen och kunde bestämma att jag som medlem inte fick gå där. Jag gick förbi honom och tvingades tränga mig förbi. Han efter. Jag sa "Du rör mig inte". Sedan gick jag till ordföranden och bad henne säga till sin styrelseledamot att sluta förfölja mig, att jag upplever det som integritetskränkande. Undrar vem fan som gett honom i uppdrag att punktmarkera mig. Funderar på att anmäla det till hembygdsrörelsen på länsnivå hur man behandlar sina medlemmar i Mönsterås.
5. Pratade lite med Chatrin Pålsson och Pehr-Enoch Andersson. Många av de vanliga medlemmarna gav mig vänliga blickar och log. Och som sagt...applåden värmde gott.
6. Överväger att trots allt stanna kvar som medlem. Polles agerande var så pass provocerande att jag nog gör det.


Mitt anförande

Jag arbetade som anställd för hembygdsföreningen under 10 år och slutade för snart 2 år sedan. Under de åren så tog jag emot samtal och besök, guidade skolklasser, besökte äldreboenden och höll föredrag här som lockade många. Bland annat skötte jag också arkivet som var i mycket dåligt skick när jag kom hit. Handlingar förvarades i tvättmedelskartonger. Jag köpte in riktiga arkivkartonger. Därtill skrev jag en bok åt föreningen och texter till skyltarna i hamnområdet, och mycket annat.

Nu är jag inte här för att framhäva min egen insats, men det var väldigt roligt att få vara med och befrämja historieintresset i Mönsterås. Allmänheten verkade i alla fall nöjd och jag fick kommunens kulturpris, därtill Socialdemokraternas rospris och Kristdemokraternas vitsippspris.

Samarbetet med styrelsen fungerade ibland, ibland inte. Jag upplevde att några hade svårt att hantera att jag är som bäst om jag får jobba självständigt inom ganska vida ramar. Det var så jag var van att arbeta från den akademiska tiden i Växjö. Men några ville detaljstyra.

I styrelsen finns en stor erfarenhet och kompetens, de gör mycket bra, de lägger ner ett enormt arbete och tid, men har också tydliga revir och brist på öppenhet. Det är svårt att få insyn i styrelsens arbete fortlöpande eftersom protokollen från styrelsens möten är hemligstämplade.

Enligt min mening utvecklas en förening bäst om man kombinerar erfarenhet med nya tankar. Där olika åsikter och idéer möts och bryts mot varandra. Jag upplever att styrelsen har svårt att ta kritik och ta hand om nya idéer. Det leder till åsiktsmässig likriktning och konformitet.

När jag hade slutat så erbjöd jag mig att fortsätta jobba ideellt, vilket styrelsen sade ja till. Jag skulle sköta arkivet. Men så råkade jag säga ifrån när styrelsen plötsligt hemligstämplade styrelseprotokollen, samt splittrade upp Anton Sjöbergs unika sjöfartssamling i arkivet och skänkte bort allt som handlade om Timmernabben. Jo, en ideell förening får hemligstämpla protokoll eftersom det inte är någon myndighet, men vilka signaler sänder det ut? Man stänger ute människor från den demokratiska processen.

Då hamnade jag ute i kylan – igen. Det hade hänt till och från redan tidigare under åren. Jag fråntogs mina uppgifter och tvingades lämna tillbaka nyckeln, enbart pga att jag framfört mina åsikter offentligt. Så lågt i tak är det. Jo jag har skriftliga bevis på att det var orsaken. Tio år av lojalt arbete där jag bidrog till föreningens lyft, och så räckte det med en offentlig kritik så tas man ifrån arbetsuppgifter och nyckeln. Det var inte bara fel agerat, utan direkt oförskämt. Prestige gick före flexibilitet och det öppna samtalet.

Jag har det senaste året fått mycket stöd från andra medlemmar. Flera har erbjudit sig att vara med i en ny styrelse. Alla mycket kompetenta. Vi hade en agenda att släppa reviren, öppna upp, göra protokollen offentliga, våga tänka i nya banor.

Tyvärr har pandemin satt käppar i hjulen för oss, min mor ligger för döden och jag har en depression. Och så flyttade en till Nybro. Jag har inte haft energi att formera ett färdigt alternativ och därmed drar jag tillbaka mina motioner och kommer nu att åka hem och skriftlig begära mitt utträde ur Stranda hembygdsförening, precis som min dotter redan har gjort.

Jag tackar för det samarbete som trots allt fungerade, för roliga stunder, men beklagar det andra och önskar er lycka till. Vi får jobba på var sitt håll. Det är beklagligt då jag tror föreningen hade vunnit på ett samarbete. Jag älskar föreningen, husen och miljöerna, men med nuvarande styrelse finns det inget utrymme här för människor som mig. Ha en fortsatt trevlig kväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den där Polle är inte mycket värd i mina ögon, dig är inte den enda han pratar eller försöker prata skit om.. Jag pratade mycket med Polle för ca 5 år sedan, tyckte då han var en trevlig och bra människa, tills jag på omvägar fick reda på att han snackat skit om mig och min familj. Efter det tittar jag inte ens åt honom, jäkla pack är vad han är

Jonny sa...

Polle var bra som ordförande men har förändrats.

Bert sa...

Håkan Karlsson? Är det kanske Håkan("Rör")Karlsson junior?

Det här med att behandla "vissa" föreningsmedlemmar illa är tydligen vanligt förekommande i föreningarna här i Mönsterås Kommun. Jag kan nämna två andra: Mönsterås Golfklubb och Mönsterås Båtklubb. MGK och en del av dess medlemmar har använt sig av gravt exkluderande metoder mot enskild medlem.

Anledningen till det här sjuka beteendet bland föreningarna i Mönsterås har sitt ursprung i hur Mönsterås Kommuns politiska makthavare(i huvudsak CPP, S och M)och dessas lakejer i de kommunala verksamheterna och aktiebolagen agerar mot enskilda kommuninnevånare. Då dessa makthavare också är medlemmar, ev styrelsemedlemmar i föreningarna i Mönsterås så följer givetvis denna makthavarkultur med in i dessa föreningsverksamheter.

Mönsterås Kommun säger sig agera utifrån den sk "Värdegrunden"(allas lika värde) - hahaha, nej då, i helvete heller. Föraktet mot somliga personer i Mönsterås Kommun är grundmurat/lagrat i välkända totalitära ismers grundfundamenta.

Jonny sa...

Har faktiskt inte en aning om vilken Håkan det är. Jag redogör bara för vad som hände på årsmötet och är man styrelseledamot får man acceptera att man blir omnämnd. Då får man ta ansvar för sina handlingar.