18 november 2022

Lite form och stil på olyckan...

Ivar Arpi kan ingen anständig människa hålla med allt för ofta, men ser av en rubrik att han verkar mena att tjatet om att män ska prata mer om sina känslor är osunt. Så är det. Låt den som vill prata känslor göra det, men pressa inte oss andra till det. Jag har testat en kurator och det var tämligen meningslöst. Bättre att ägna sig åt någon hobby, promenera eller liknande för många. Men det är alltid pratmakare, extroverta och "släpp ut ditt inre"-sorter som ska sätta dagordningen.

Att hålla föredrag är en slags terapi. En ofta obeaktad sida av att hålla föredrag är att man den dagen känner sig som en människa; man möter människor, har rena kläder, ingen ovårdad skäggstubb och inget torrschampo i håret. Det är som Hjalmar Söderberg skrev: "Sådana människor sträva inte efter lycka utan efter att få litet form och stil på sin olycka."

Häromkvällen höll jag föredrag på Mönsterås bibliotek om det moderna Kronobäck. Trevlig, intresserad och kunnig publik. Och det kom mycket folk för att vara ett så smalt tema. Arrangören Klosterruin Kronobäcks Vänner gav mig trevliga gåvor som tack. 



Nedan ett par av de vykort jag vunnit sista tiden.

Järnvägsbron i Ålem vid seklets början.

Kort med konst av Gabriel Burmeister omkring 1911. Han kom ju senare till Timmernabben.


Eftersom jag fått presentkort köpte jag ett något dyrare vin denna gång. Egentligen är det väl årgång 2016 som är den mest eftertraktade, men även denna ska duga fint. Får väl bli ett par glas till På spåret.



Snart är det jul och nytt år, något som Tonix uppmärksammade på 1970-talet.




Inga kommentarer: