När man läser att kommunen har låtit göra en utredning om exempelvis gymnasieskolan eller naturförskolan på Oknö, gör man då en riktigt djup konsekvensanalys, eller beaktar man bara vissa kortsiktiga ekonomiska faktorer?
Väger man in att frånvaron av ett gymnasium eller Oknöförskola kan medföra att familjer väljer att inte bosätta sig här, samt att fler ungdomar flyttar efter avslutade gymnasiestudier på annan ort? Det i sin tur påverkar skatteinkomster och företagen i en negativ spiral.
Även om inte så många sökt till gymnasiet sista tiden, så gör ändå ett gymnasium att Mönsterås känns lite mindre "håla" och mer "en ort i framkant". Har man gjort en kulturell konsekvensanalys? Vad förlorar Mönsterås i form av intellektuellt och kulturellt kapital när en kunskapsbastion försvinner? Har man gjort en social analys? Vad betyder en nedläggning för de elever som av olika orsaker mår bäst av en något mindre skolmiljö med större närhet till lärare? Förutom den rent humana aspekten, så kan det mycket väl leda till en kostnad för kommunen på sikt när en del ungdomar plötsligt inte klarar sin skolgång. Min fråga är alltså hur djup kommunens rapport verkligen går? Samma frågor kan förstås ställas även när det gäller förskolan på Oknö.
Jag befarar att kommunen lägger tonvikten vid kortsiktiga ekonomiska besparingar, utan att beakta andra värden över längre tid. Den ekonomidesperata hjärnvurpan kan stå kommunen dyrt på sikt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar