9 november 2008

Mitt Mönsterås . och ditt

Ibland händer det att människor undrar varför jag bor kvar i Mönsterås när jag verkar så missnöjd med sakernas tillstånd och gnäller. Ok, jag ska förklara.

1. "Gnället" är särskilt viktigt när det gäller relativt välskötta kommuner som Mönsterås. Media köper i regel de positiva rapporterna och det är inte ofta vi får ta del av kritiskt granskande journalistik. Därför behövs ständigt kritiska analyser av makten. Makthavare är i regel inte illvilliga på kommunal nivå. Det är en myt som jag bestämt tillbakavisar. De flesta vill väl. Ändå finns alltid risken för mygel, nepotism och arrogans. Likaså finns det brister även i Mönsterås som behöver belysas. Det finns också en anda av Jantelag, skvaller och antiintellektualism som ibland är jobbig.

2. Varför bor jag då kvar i Mönsterås? Jo, Mönsterås är inte i första hand politikernas Mönsterås för mig, utan bygden med all dess skönhet och atmosfär och människorna som där bygga och bo. Jag växte upp där, försvann några år och kom tillbaka. Jag kan varenda gata och har andats mer havsluft från viken än de flesta i kommunhuset. Mönsterås är en del av mig oavsett vad som sker på den politiska nivån. Det känns härligt och trotsigt att kunna konstatera att Mönsterås inte är liktydigt med de som huserar i kommunhuset. Mönsterås består av alla oss som lever och verkar här. MÖNSTERÅS ÄR INGET VARUMÄRKE SOM POLITIKERNA I KOMMUNALHUSET HAR MONOPOL PÅ.

Trevlig sommar!

Inga kommentarer: