15 januari 2009

Mönsterås Bostäder sviker barnen och agerar kontraproduktivt

I kvarteren där jag bor finns sedan länge tre lekplatser. Mönsterås Bostäder har nu helt tagit bort två av dessa och den tredje försvinner till hälften. Om man har gjort samma sak i andra bostadsområden vet jag inte. Motiveringen är att man tar bort lekplatser på mark som tillhör Mönsterås Kommun, men som Mönsterås Bostäder har skött. Jag förmodar att man vill göra en besparing genom att slippa skötsel och underhåll. Men nog är väl motiveringen bara en lek med ord. Mönsterås Bostäder är ju ett kommunalt bolag. Mönsterås Bostäder skryter med att man satsar på lägenheter för äldre. Det är bra. Men barnen sviker man när man tar bort deras lekplatser. Fy skäms! Allt gjordes dessutom i smyg utan att vi hyresgäster hade hörts. Barnen hade man inte heller frågat, vilket om man gjort det hade kunnat bli en fin övning i demokrati. En dag dök grävskopan bara upp.

Jag har nu skickat en fråga till tjänstemannen på Kommunens frågepanel för att få svar på vad som händer med lekplatserna i kommunen och vem som egentligen har ansvar.

TILLÄGG: Tjänsteman har nu svarat att få av hyresgästerna är familjer med barn som efterfrågar lekplatser, samt att man är ett kommersiellt bolag som anpassar sig till marknaden. Man säger sig också ha haft samråd med Hyresgästföreningen. Jaha, här där vi bor kryllar det av barn och min dotter blev förtvivlad när grävskopan tog bort halva hennes lekplats. Och Hyresgästföreningen...eftersom de alltid är överens med bostadsbolaget så kan man fråga sig vad detta samråd tjänar till. Fråga barnen istället. Hyresgästföreningens legitimitet som representant för oss hyresgäster vill jag starkt ifrågasätta. Om Bostadsbolaget vill få fler familjer med barn så borde man förstås behålla sina lekplatser. Här har man agerat synnerligen kontraproduktivt. Man ska inte bara passivt anpassa sig till marknaden, utan skapa marknaden.

Inga kommentarer: