9 maj 2009

Det är inte så noga...

Socialförvaltningen dokumenterade inte
Ibland kan man få intrycket av att det inte är så noga i Mönsterås. Nu senast läste jag att Socialförvaltningen inte hade dokumenterat sina tillsynsbesök på Carl Bobergsgården. Noggrann dokumentation är ju liksom det första man får lära sig när man går sociala utbildningar. Men inte i Mönsterås. Det är inte så noga.

De äldre fick frukost efter halv elva
På ett äldreboende i Mönsterås får de äldre inte kläder och frukost förrän efter halv elva. I alla fall vissa dagar. Man har väl inte resurser att börja tidigare. Kanske tycker inte politiker och chefstjänstemän att det är så noga?

Alla ska parkera rätt - utom kommunala tjänstebilar
Kommunen anställde en parkeringsvakt för att få ordning på trafikanarkismen. Plötsligt dånar en kommunal tjänstebil förbi mig i ca 70 km i timmen på 50-väg. Senare samma dag står bilen gravt felparkerad vid Konsum. Det är inte så noga.

F.d. anställda kvar på kommunens hemsida
F.d anställda kan man ibland hitta på kommunens hemsida flera månader efter att de slutat. För kommunen fördelaktiga företagarundersökningar läggs dock ut samma dag. Det är noga med propagandan, men inte så noga med rätt information till medborgarna.

Vikarier tillsätts si...och så
Vidare. När vikarier ska anlitas tillämpas olika regler från förvaltning till förvaltning och från år till år. Jag känner själv till en person som inte fick sommarvikariera med hänvisning till att hon saknade erfarenhet och att avdelningscheferna fick tillsätta vikarier som de ville. (De flesta som jobbade var dock ungdomar som inte kan ha haft någon erfarenhet alls). Nästa sommar hade hon jobbat till sig erfarenhet, men fick då veta att hon hade för få LAS-dagar, vilket alla skulle rätta sig efter. Plötsligt var det noga.

Jag kollades aldrig upp i brottsregistret
När skolan anställer folk har man emellanåt slarvat med att kolla upp vederbörande i sexualbrottsregistret, vilket framgått i media senaste året. Jag torde själv vara ett exempel på att man i alla fall för några år sedan inte var så noga. Jag har inget minne av att man kontrollerade mig när jag anställdes som barnbibliotekarie. Inte heller när jag jobbade på Gymnasiebiblioteket. Jag hann också städvicka på en skola i flera veckor förra året innan de kollade upp mig och fann mig godkänd. Det är inte så noga.

Jag fick tjänsten för att de hade bestämt sig i förväg
En gång gynnades jag av att det inte var så noga. Jag fick en tjänst i Mönsterås därför att man hade bestämt sig för att det var mig de ville ha. Hela tjänstebeskrivningen formulerades så att det var ytterst osannolikt att någon annan skulle kunna komma ifråga för tjänsten.

Vissa präglas trots allt av den gamla tjänstemannahedern
Man kan säkert ge exempel på saker som sköts noga och med bravur. Givetvis finns det många chefstjänstemän som präglas av den gamla tjänstemannahedern.

Rätt socialt nätverk viktigare än kompetens
Men huvudintrycket är att det i Mönsterås är viktigare att känna rätt personer än att ha kompetens och civilkurage. Lagar, regler och förordningar tolkas där det är möjligt så att släktingar, vänner och förtrogna gynnas.

Det var därför jag aldrig fick sommarjobb som barn. Mina föräldrar kände ingen i kommunhuset. (Inte heller någon företagare). Men som den smålänning jag är tjänade jag in mina sommarpengar på annat sätt. Det är inte så noga.

Inga kommentarer: