26 maj 2009

Folkpartiet bjöd på fatöl under blueshelgen – tilldelas kalkonmedalj för missriktad kreativ populism


Folkpartiet bjöd på fatöl under blueshelgens EU-kampanj på Storgatan i Mönsterås.
















Popcorn och kokböcker
Under bluesfestivalen bedrev de lokala partierna EU-kampanj med tillbehör. Centern valde biokonceptet och bjöd på Popcorn. Moderaterna slog an en mer pysslig ton och gav bort pennor och kokböcker. Mysigt.

Fatöl från Folkpartiet
Vad gjorde då Folkpartiet? Här dög inte bio och köksmys. Lika bra att slå på stort och fixa en gatukrog och bjuda på fatöl! Internationell touch. Inger Redborn Karlsson för Folkpartiet i Mönsterås bekräftar att så var fallet, men betonar att det bara var lättöl.

Vet inte Folkpartiet att alkoholkonsumtionen har ökat med 30% sedan Sverige gick med i EU. Här drog partiet sitt strå till stacken.

Kalkonmedalj för kreativ populism
Mot den bakgrunden framstår ju fatölen, låt vara att det var lättöl, som ett kampanjknep som måste tilldelas kalkonmedalj för bästa missriktade kreativa populism hittills i valkampanjen.


Centerpartiet nöjde sig med att bjuda på popcorn. (Fritt foto)







Läs även

2 kommentarer:

Björn Olsson sa...

Hej Jonny
Jag håller med dig att det inte är lämpligt, bara populistiskt att servera öl som en del av en EU-kampanj, oavsett styrkan på ölen. Är själv inte nykterist, men kan ändå konstatera att alkoholen är ett av vår tids största hälso- och ordningsproblem.
Då de flesta har en väldigt positiv relation till alkoholen så vill man inte se dess baksida.
Varför vill vi inte sansat diskutera alkoholpolitiken?
Är jag beredd att minska min alkoholkonsumtion för att kunna hjälpa andra?

Jonny sa...

Hej!
Ja, det var mest det populistiska jag reagerade på, och så vilka signaler det sänder ut till ungdomar vad gäller alkoholkultur en helg när många unga är ute på Köpingen. Är själv lyckligt lottad som kan ta mig ett par glas vin ibland och en öl efter gräsklippningen. Men en alkoholist åker dit på en lättöl. Men det är svåra frågor. En person sa en gång till mig att man som förälder aldrig ska dricka mer än vad man kan acceptera att ens barn kommer att göra som vuxna. Det där fastnade i mitt huvud. Jag kanske slog an en något för humoristisk ton i mitt inlägg. Egentligen är det ju en allvarlig fråga.