16 maj 2009

Internet berikar livet - punkt slut.

Idag tar jag paus från Mönsterås och slår an ett globalt perspektiv.

Internet berikar livet
Jag bloggar, twittrar, eller heter det kanske kvittrar, är med i internationella diskussionsgrupper, näthandlar, gör hemsidor och försöker lära mig lite kodspråk. Jag har vänner i Tyskland, USA och Ryssland, bekanta i Italien, Indien och Portugal, för att bara nämna några länder. Mitt internationella kontaktnät är större än det lokala. De flesta har jag aldrig träffat i den fysiska verkligheten. Mina vänner är de likväl. Internet kan aldrig ersätta hembygden och cybervännerna kan aldrig ta barndomsvännernas plats. Men jag är ändå barnsligt förtjust.

Internet har berikat mitt liv enormt. Kanske har det haft en särskilt stor betydelse för mig som är blyg på gränsen till social analfabet. Utan Internet hade jag varit bortåt 50 vänner och bekanta fattigare, och därmed även deras livserfarenheter, stöd, konstruktiva kritik och berikande synpunkter.

Internet - en alternativ låtsasvärld eller verkligheten?
Jag trodde att de nätverk som skapas på Internet med tiden skulle bli mainstream och allmänt accepterade. Men jag vet inte. Allt fler blir förvisso delaktiga i dem, men ännu hör jag ofta nedlåtande yttranden. Internet beskrivs som en alternativ låtsasvärld för kufiska nördar, trots att det i själva verket är minst lika verkligt som allt annat omkring oss. Till och med e-post betraktas ännu som lite smått misstänkt.

Internet kan ge tillbaka det som gick förlorat
I och med att bondesamhället ersattes av industrisamhället och informationssamhället har kunskapstraderingen mellan generationerna i mycket har gått förlorad. Jag kan blogga, men inte mjölka en ko eller få en åker att ge familjen föda. Många av oss har också förlorat tolkningsnycklar för att förstå livet och döden. Men det inträffade långt innan Internet kom. Internet ger i själva verket nya möjligheter att lära sig sådant som gått förlorat. Det är ju bara att söka på Google…

Inga kommentarer: