1 juni 2009

Efterlysning: Bilder och minnen från Mönsterås folkpark

Bakgrund
Den 8 augusti anordnar Mönsterås GoIF en folketsparkkväll vid Idrottsparken i Mönsterås. Med anledning därav har jag lovat snickra ihop en liten artikel om den folkets park som en gång fanns i Mönsterås. Den låg där Parkskolan idag ligger och försvann i samband med skolbygget 1963/1964. För de pengar folkparksföreningen fick, 20 000 kr, skulle man anlägga en ny folkets park vid Nynäs. Så blev det aldrig.

Besvärligt forskningsläge
Mönsterås Folkparksförening är numera upplöst och det är svårt att hitta någon information. Mönsteråsboken och Stranda hembygdsskrifter ger ytterst lite. Jag ska under veckan besöka Kommunarkivet och Hembygdsföreningens arkiv för att bland annat gå igenom tidningsurklipp. Kanske hittar jag något där. Jag har redan sett små notiser från 1950-talet om artister som besökte parken. Men i stort känns det nästan som om kommunen inte vill bli påmind om att den en gång hade en folkets park.

Efterlysning
Det är inte svårt att ge en bakgrund till svenska folkparker och deras betydelse. Men jag behöver mer information, minnen, bilder som gäller specifikt för Mönsterås folkpark etc. Om du har något att bidra med eller känner någon som kan tänkas ha något, så skriv gärna en kommentar eller skicka mejl till joni7229@passagen.se

Inga kommentarer: