1 juni 2009

Torghallen - min barndoms affär


Torghallen byggdes på en åker 1958/1959 och revs 1983 för att ge plats åt Algotsparkeringen. (Fotot av Jan Erik Hyckenberg återfinns i Stranda Hembygdsförenings almanacka 2006)

Torghallen byggdes på en åker
Häromdagen visade jag ett foto från 1950-talets första hälft när Algotsparkeringen var en åker. Jag nämnde då att Torghallen skulle komma att byggas där 1959. Efter mycket om och men hittade jag en bild på Torghallen som var med i Stranda hembygdsförenings almanacka 2006 (foto Jan Erik Hyckenberg)

Det var i april 1958 som byggnadsnämnden gav byggnadslov, men jag är lite osäker om affären stod färdig redan 1958 eller om det dröjde till 1959. På ett vykort från 1959 ser väggarna halvfärdiga ut, men det är ju möjligt att kortet togs redan 1958.

KLS-affär som blev ICA-affär som blev Algotsparkering
Affären var från början en KLS-affär (Kalmar Läns Slakterier får jag förmoda), men kom senare att tillhöra ICA. Den siste innehavaren blev Nils Erik Gustafsson. Huset revs 1983 och gav plats åt Algotsparkeringen.

Vagnen på baksidan
Eftersom jag bodde på Torget och senare Pionjärgatan, har jag mycket tydliga minnen av Torghallen. På baksidan fanns en konstig vagn med nätsidor avsedd för kartonger och annat skräp. Givetvis försökte vi ungar klättra in i den med risk för att bli kvar. Ibland lyckades vi också ta oss förbi det galler som ledde in till lagret. Väl där gjorde vi inget. Poängen var att ta sig dit.

Jag smugglade ut en Japp
Jag minns också hur det såg ut inne i affären. Godiset var strategiskt placerat så att charkpersonalen längst till vänster skulle kunna ha ögonen på oss busungar. Det hindrade inte att jag vid ett par tillfällen tog mig för att stoppa på mig Kexchocklad eller Japp som jag gömde i stövelskaften. Jag skäms än idag för detta tilltag som jag inte ens med årens gång kan se i försoningens ljus.

Vid kassan fanns något som förmodligen var ganska modernt på den tiden, nämligen en slags snurrskiva som man lade sina varor på. Jag minns inte detaljerna, men som barn var jag fascinerad.

Jag hoppade - min kamrat fastnade
En annan minnesvärd episod var när jag, Jocke och Peo hade klättrat upp på taket. Plötsligt kommer affärsinnehavaren upp för stegen. Jag och Jocke hoppade ner i en snöhög, men Peo som lätt fick svindel vågade inte och fastnade i butiksinnehavarens fasta famn. Jocke och jag borde förstås ha tagit tag i honom och föst honom över kanten.

Tema Mönsterås historia
Har idag ändrat i Pärlor från arkivet till "Tema Mönsterås historia" och lagt in länkar till några lokalhistoriska artiklar som jag tyckte "försvann" för snabbt från rampljuset.

4 kommentarer:

Bert sa...

Har alltid undrat varför man rev denna byggnad, 24-25 års brukstid verkar väldigt kort. Möjligen var det så att man ville komma åt markytan för att möjliggöra en större bilparkering då det saknades vid Torghallen.

Som jag minns Torghallen så var den betydligt rymligare än dagens trånga Algots butik.
Där inne i Torghallen var man mest varje dag och handlade åt morsan, samt en del godis förstås.

Minns att vi busar vid några tillfällen beställde pålägg från charkdisken, när paketet lämnades fram sa vi att det har vi inte alls beställt utan det var ju det och det och så sprang vi ut.

Har du några minnen av Harryssons Snabbköp som fanns i norra änden av Hagagatan.
Det var en liten kvartersbutik typ dagens jourbutiker.

Jonny sa...

Harryssons snabbköp kan jag inte minnas. Har inte ens läst om den. Det var intressant. Ska höra om mina föräldrar minns den också.

Sedan fanns det en affär här borta där jag bor i nuvarande tvättstugan i hörnet Parkgatan/Kyrkogårdsgatan. Den startade upp ungefär samtidigt som Torghallen, men jag tror inte den blev så långvarig. Det var uppenbarligen många som konkurrerade om de nya hyresgästerna.

Bert sa...

Jodå, jag minns den affären där borta bakom lågstadiskolan. Affären var nog igång till slutet av 1960-talet.

Har ett minne från ett besök där i affären tillsammans med en klasskamrat (Mats). Vi blev ombedda av hans mor att handla några varor åt henne. Hon skickade med en väska som vi skulle ta varorna i. När vi kom tillbaka med varorna plockade Mats mor upp varorna ur väskan, hon upptäckte då att det fanns två chokladkakor där i väskan som inte fanns med på hennes beställning. Det blev förhör av Mats mor och jag blev givetvis den som blev misstänkt för att ha lagt dit de två chokladkakorna.
Jag blev hemskickad och ombedd att aldrig mer komma på besök i det hemmet mer.
Efter några dagar så blir jag kontaktad av Mats mor som nu av någon anledning vill be om ursäkt för beskyllningen att jag stulit chokladkakorna.
Det visade sig att hon själv handlat dessa chokladkakor, de hade på något vis kommit under väskans botteninredning när hon själv varit och handlat några veckor tidigare.

tomasrj sa...

Kul att läsa era minnen från Mönsterås.

Härlig felparkering på bilden :-)