5 juni 2009

Folkets park igen


Så här ser det ut i Mönsterås Kommunarkiv, om någon undrar. Arkivhyllorna glider isär genom en särskild mekanism. Man känner sig onekligen lite inklämd när man går in mellan två hyllor.

Det mesta hittade jag i arkiven
Min forskning om Folkets park i Mönsterås går in i slutfasen. Jag har under veckan besökt kommunalarkivet och hembygdsrörelsens arkiv. I hembygdsföreningens arkiv fanns foton från evenemang tiden 1925 till tidigt 1950-tal. Tacksamt nog fick jag låna dem för scaning. I kommunarkivet fanns protokoll som ger den moderna folkparkens historia 1951-1963.

Det enda som saknas...
Det enda som saknas i nuläget är alltså foton och fler minnen från folkparkens tio sista år då den byggdes ut med allt möjligt. Någon måste väl ha varit där och plåtat artister som uppträdde. Min far minns lite, men tog aldrig några kort. Inte ens lokalpressen verkar ha fotat, utan mest skrivit små notiser. Hur kan en tioårsperiod bara försvinna från Mönsterås historia? Om någon har minnen eller foton så nås jag på joni7229@passagen.se

Inga kommentarer: