3 juni 2009

Solhemsstiftelsen igen

Alla papper verkar vara i ordning
Häromdagen redogjorde jag för den historiska bakgrunden till fritidsgården Solhem. Jag nämnde då också det rykte som säger att pengarna i den stiftelse som äger Solhem skulle vara försvunna. Enligt ekonomikontoret finns det dock ett antal hundra tusen kronor på kontot, samt byggnader och mark. Enligt Mönsterås Kommuns frågepanel har revisorer och Länsstyrelse aldrig haft några anmärkningar på styrelsens förvaltning.

Varifrån kommer ryktet
Hur har då ryktet kunnat uppstå? Jag har ju själv hört människor med god insikt i verksamheten prata om det. Jag tänker fortsätta gräva i detta. Hittade idag ett kontoutdrag från 2003 som avser stiftelsen. På kontot finns drygt 209 000 kr. Under kontoutdraget har någon skrivit med bläckpenna:
"Enl. kontoutdrag: 209 903:88"
"Enl. bokföring: 438 962:88"
"Diff: 229 059"
"Ktoutdrag pg 031230 ej med på kto-utdraget."

Kan det vara sådana notiser som skapat ryktet eftersom man inte förstått skillnaden mellan ett kontoutdrag och bokföringen i stort? Eller kan ryktet ha sin grund i att man inte verkar få använda stiftelsens pengar hur som helst till renoveringar, eftersom det alltid ska bli nollresultat?

Jag vet inte, men ger mig inte förrän ryktets ursprung är spårat.

Inga kommentarer: