6 juli 2009

En brottsling återvänder till brottsplatsen


Idag gjorde jag ett återbesök på "ön", det första på 28 år.

Återbesök på "ön"
Om man tar sig över Kråkerumsbron till järnvägen och sedan viker av på spåret några hundra meter norrut, så kommer man till en liten ”ö” på vänster sida. Det var där jag och min kompis befann oss för sisådär 28 år sedan. Idag gjorde jag för första gången ett återbesök.



Enebusken har överlevt, men man ser tydligt var det brann.


















Eld
Enebusken stod kvar och den hade överlevt. Jag vet inte vad som flög i oss, men vi tände på busken den där dagen för 28 år sedan. Enebusken smattrade sanslöst. Vi blev förstås livrädda och sprang allt vad vi orkade över Kråkerumsåkrarna bort emot den gamla allévägen. Vi var övertygade om att hela ön skulle ta eld och att branden kanske skulle sprida sig via vassen in till Köpingen. Just då brakade det loss en regn- och hagelskur som Mönsterås sällan har skådat. Kalla det Guds timing, eller vad du vill.

Som av en händelse kom det en störtskur även idag när jag avlägsnade mig från brottsplatsen.

Inga kommentarer: