27 augusti 2009

Repslagaregatan och Häradshövdingegatan i Mönsterås


Dagens vykort visar Repslagaregatan i Mönsterås, som sträcker sig västerut från stationsområdet på Sjögatan. Kortet borde vara taget på 1950-talet, eventuellt början av 1960-talet. Jämfört med en dagsaktuell vy (se nedan) så kan man notera att man har tagit bort en balkong och istället satt dit några fönster överst på gaveln till det gamla posthuset. Det mest notabla är dock att det ligger ett hus i vägens mitt längst bort i bild, samt ytterligare ett till höger om detta. Där går ju idag vägen rakt fram ner emot Konsum. Storgatan delade sig betydligt tidigare på den tiden (se vidare korten nedan). I själva verket låg det ett helt kvarter som revs på 1960-talet där vägen idag går fram.


Repslagaregatan av idag.


På det här vykortet syns det rivna kvateret tydligt. Klicka så blir bilden större. Jag har ringat in det hus som syns mitt i vägen på det första vykortet ovan.


Här en vy från Storgatan. Längst bort syns det hus som skymtade till höger om "mitt-i-vägen-huset" på vykortet längst upp. Här ser man också hur Storgatan delade sig förr. Kortet från Mats Granström.


Här syns delar av det rivna kvarteret från 1950-talet. Till höger i bild ligger idag parkeringen mitt emot El-center och Apoteket. I det vita huset i bildens mitt ligger idag en frisersalong. När jag var barn låg Damshop i det huset. Där var min mor stamkund, varför jag ofta tvingades vistas i den för barn utomordentligt tråkiga affären. Jag kan än minnas tråkdoften av garn. Jag föredrog förstås betydligt mer spännande affärer där det doftade godis eller leksaksplast.


Givetvis har jag en bild på den sedan några år borttagna neonskylten för Damshop. En riktig klassiker. som ändå framkallar vissa rysningar av obehag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag var liten tyckte jag att det var kul att få följa med till Dam shop för det fanns en gunghäst

Jonny sa...

Tack för kommentar! Jo, men jag gillade inte hästen av någon anledning. Enligt min mor så var tanten i affären sträng och tyckte inte om barn. Därför fick jag sitta på den där hästen hela tiden knäpptyst så att hon inte skulle bli irriterad.