6 september 2009

Gammeldatorn kollapsade av Internet explorer 8

Min dator hamnade på service igen, så nu har jag en gammal stordator som jag äntligen fått att fungera hjälpligt. Efter sju år i graven är den nu mirakulöst återuppstånden efter sju timmars arbete som pressade mig till det yttersta. Gjorde misstaget att uppdatera den med senaste Internet Explorer, vilket den inte klarade av. Plötsligt blev den så seg att varje skriven bokstav tog en halv minut att få synlig. Och en Internetsida tog över en halvtimma att ladda ner i läsligt skick. Lyckades dock återställa maskinen och kör nu på en äldre version som minnet verkar tåla bättre.

Det är intressant att jämföra denna med den lilla som är på reparation. Gammeldatorns hårddisk är på 14 GB, den nya har 200 GB. Ram-minnet på den gamla är 64 MB, den nya verkar ha 3072 MB, om jag förstått allt rätt. För processorn anges på den gamla 601 MHz, och för den nya 2 GHz. Och då ska man dessutom komma ihåg att den jag kallar ny, förmodligen också redan är gammal och har dålig prestanda jämfört med de fabriksnya.

För bloggens vidkommande innebär detta att det huvudsakligen blir ordbaserade inlägg de närmaste dagarna. Kanske blir det lite mer personligt än vanligt i väntan på min lille vän. Jag tänker inte ens försöka föra över foton odyl till denna sjukpensionär.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Jag dammade av min gamla bärbara compaq för en månad sen då min macbook behövde ett par dagars service. Det tog över trettio timmar att uppdatera den gamle och den var seeeeg.

Häromåret skulle jag prova den bärbara jag hade dessförinnan, från 2000. Den gick inte ens att få igång i windows. Den ville bara starta i dos, så den fick gå tillbaka in i bokhyllan i förrådet.

Min första dator som jag köpte för drygt femton år sedan hade en hårddisk på 270Mb och arbetsminnet var 2Mb. Processorn minns jag inte, men det var Windows 3.1 i den i alla fall. Jag hade fortfarande den datorn när jag skaffade internet med en 28Kbit-modem.

Processorerna har väl stannat upp i utvecklingen, annars har jag för mig att det sas att var 18:e månad fördubblas alla värden inom datorbranschen. Det gäller dock ej priset. Idag får man mycket, mycket mer dator för pengarna än vad man fick för bara fem år sen. Har för mig att jag gav bort mot tiotusen för min första dator, skärm och skrivare nån gång i slutet av 1994.

Jonny sa...

Det var intressant! Utvecklingen är ju sanslös. Ja, priserna har blivit förmånligare. Jag minns en kille som köpte en bärbar på 1990-talet och fick ge bortåt 20 000 kr. Sedan minns jag en kamrat som bara ett år efter var så himla nöjd för att han hittat en för 16 000 kr.

jerjo2 sa...

Vilket operativsystem är det på denna gamla dator, Windows 98 eller?
Det går ju att skrämma upp hastigheten lite med någon snål Linuxdistribution.