29 oktober 2009

Elljusspåret väcker minnen


Elljusspåret i Mönsterås slingrar sig vackert fram bland Kokullarna.

Många minnen
Idag tog jag med mig dottern till elljusspåret och kom på att jag har många minnen förknippade med banan som så vackert slingrar sig mellan Kokullarna.

Invigdes i början av 1970-talet
Kokullarna med dess stigar har förstås funnits sedan urminnes tider. Men elljusspåret tror jag invigdes i början av 1970-talet, troligen 1972.

Gåbingo
Mitt första minne från området är från ca 1973 när jag följde med farbror Alvar på gåbingo; något som jag tyckte var utomordentligt spännande.

Träning
När jag blev lite äldre nyttjades spåret ofta för löpning och skidåkning. Mest aktiv var jag under tonåren då jag tränade i princip varje dag. Oftast sprang vi 5-kilometersrundan. Så väldigt snabbt gick det väl inte. Som raskast tog man sig runt på ca 25 minuter, men en normal runda tog ca 28 minuter. Någon gång per vecka sprang vi 12-kilometern. Den brukade ta runt timmen.


Här ett utdrag från min träningsdagbok i mars årskurs 8.

Tävling
2,5 kilometersrundan tvingades man springa på tid under högstadietiden. Mitt rekord låg på 8 minuter och 35 sekunder. Jag brukade komma bland de tre bästa när A- och B-klasserna tävlade. På skolmästerskapen räckte det dock bara till en plats mellan 5 och 10. På orienteringen gick det bättre där jag brukade komma bland de tre bästa på varje skolmästerskap.

Varje år gick en löpartävling som kallades Kristihimmelfärdsdag:s loppet. Det var många deltagare och riktigt festligt.

Min plakat från 1983.




















Kom med i tidningen
Någon gång under skoltiden ryktades att området skulle exploateras för bostäder. Jag och Peo gjorde en liten protestskrift och satte upp på Korpens dörr undertecknad med "Arga motionärer". Korpen gick till tidningen och så fick Peo och jag se vår handstil på bild i tidningen. Det tyckte vi var enormt spännande och det blev en livlig debatt om detta på insändarsidorna. Tyvärr har jag inte sparat artikeln.


En vacker gammal skylt visar vad man inte får ta sig fram med.


Skyltens baksida visade sig också ha ett budskap.


Det finns tre slingor, men bara den kortaste har ljus.


Dottern vilar sig på en av de gamla bänkarna.


Kuren efter ca 1 kilometer.


Här låg förr olika träningsredskap. Idag finns bara några rester kvar.


Ytterligare en skylt vid spårets början.


Kuren vid starten.

Inga kommentarer: