2 december 2009

Finska vinterkrigsbarn i Finsjö

När Finland drogs in i andra värlskriget så påbörjades genast en svensk hjälpverksamhet för finska krigsbarn. Redan under finska vinterkriget 1939-1940 anlände ca 9 000 barn. Totalt sett torde det ha kommit ca 70 000 barn under krigsåren. Som organisatörer stod Röda Korset, Rädda Barnen, Lottakåren, Fredrika Bremerförbundet, Rotary och många frikyrkor.

Även i våra bygder var människor villiga att hjälpa till. Jag hittade en artikel, sannolikt från 1939 eller 1940, som berättar att man i Finsjö skulle ta emot 15 finska barn som skulle placeras i disponentvillan.


Femton finska barn skulle placeras i Finsjö. Klicka för större format.


















Till och från diskuteras huruvida det var rätt att skicka ungefär 7% av de finska barnen i åldern 1-14 år till Sverige. För den som vill fördjupa sig i den frågan rekommenderas följande länk.















Finska krigsbarn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min far var ett av de krigsbarn som kom till Sverige och Mönsterås. Han anlände 1942 och blev kvar i Sverige, då hans mor dog som 22-åring i Finland och hans far kom till Mönsterås efter att kriget var slut. Rätt eller fel, men min far hade inte klarat sig i Finland utan vare sig mor eller far, så för hans del var det tvunget.

Jonny sa...

Tack för intressant kommentar! Jag är för egen del extra intresserad eftersom min fru kommer från Finland.

Tapani Rossi sa...

Hej
Det var en intressant artikel, men det är synd att tidning och datum saknas. Jag är dock osäker på om den verkligen kan dateras till vinterkriget (1940). Det fanns egentligen inte något behov då, eftersom intresserade fosterhem var väsentligt fler (>14000) än antalet barn (8-9000).
Barnhem för finska barn inrättades däremot i hundratal dels tiden jan-juni 1942 och dels 1944. Att just denhär sortens villor ställdes till förfogande var vanligt. Vem ägde villan?
Det skulle vara intressant om någon Mönsteråsbo kunde forska i kommunens arkiv om inte barnavårdsnämnden behandlat frågan. Att inrätta även såhär små barnhem skulle vanligtvis ha bvn:s tillstånd. Dåvarande kristidsnämnd beviljade ransoneringskuponger till barnen.
I min forskning har jag ibland hittat just den här sortens artiklar, som visar att man gärna ville ta hand om 10-20 barn i ett kollektivt boende, men att någonting kommit i vägen för att förverkliga ambitionen.
Är imponerad av den stora mängden intressanta inlägg i bloggen.
Min egen blogg www.krigsbarn.com kan ge den krigsbarnintresserade lite mera marginalkunskaper.

Jonny sa...

Tack för din kommentar! Du har säkert rätt vad gäller tidsangivelsen. Jag hann inte göra djupare research här. Nu har jag dock tillgång till hembygdsarkivet där man har tidningsklipp för dessa år. Sannolikt var det i tidningen Barometern. Ska kolla upp det.