6 januari 2010

Fotbollsdamer i Mönsterås...som visade sig vara basketdamer



Enligt första uppgiften så skulle bilden ovan föreställa Mönsterås GoIFs damlag i fotboll vid 1970-talets slut. Men Björn Olsson var vänlig att upplysa mig om att det är ett basketlag från samma tid - BK Solhem (sedermera Mönsterås baskets damlag). Björn berättar vidare att de hade sommarträning på Lillön på Oknö när bilden togs, sannolikt sommaren 1978. Björn själv är förresten med på bilden - killen med mucktröjan. Fotograf är Ingemar Lönnbom som var lokalredaktör på Barometern/OT i Mönsterås vid 1970-talets slut. På bilden syns:

Killar från vänster: Leif Rydström (lagledare), Jörgen Josefsson (tränare) och Björn Olsson (tränare).

Tjejerna från vänster: Åsa Eriksson, Catarina Andersson, Maria Bandheim, Eva Moberg (senare svensk mästare i handboll i Sävsjö) Sofia Eriksson, Susanne Ivarsson.
Nedre raden från vänster: Lena Lövmo, Lena Johansson, Helene Johansson och Gunilla Karlsson. Maria, Eva och Sofia spelade senare i smålandslaget i basket.

Eftersom det inte var fotbollslaget, så lovar jag att återkomma till det vid annat tillfälle. Dagens fotbollsdamer gick så vitt jag vet in i seriespel 2007. Men det lär ha funnits föregångare redan på 1970- och 1980-talet. För övrigt vet jag att Mönsterås GoIF hade ett damlag fram till 1998/1999 då verksamheten lades ner, varvid de flesta damer lär ha fortsatt i Timmernabben. Thomas Bruhn hade då tränat laget.

8 kommentarer:

Björn Olsson sa...

Hej Jonny

Detta är en bild på BK Solhems (sedemera Mönsterås Baskets) damlag.
Klubben bytte namn krin 1980.
Vi hade sommarträning på Oknö på Lillön, när detta fotot togs.
Han som muckat är jag, Björn Olsson, jag var tränare tillsammans med Jörgen Josefsson ( i mitten), Leif Rydström var lagledare, fixare mm. Senare blev Leif ordförande i Mönsterås Basket.
Tjejerna på bilden är från vänster: Åsa Eriksson, Catarina Andersson, Maria Bandheim, Eva Moberg (senare svensk mästare i handboll i Sävsjö) Sofia Eriksson, Susanne Ivarsson.
Nedre raden från vänster: Lena Lövmo, Lena Johansson, Helene Johansson och Gunilla Karlsson.
Maria, Eva och Sofia spelade senare i smålandslaget i basket.
Foto är troligen från sommaren 1978.
Mycket riktigt fanns det damlag i fotboll på 1980-talet.
Har dessutom ett svagt minne att man gjorde ett försök redan i borjan/mitten av 70-talet.
Jag vet att jag tittade på någon träningsmatch då, kommer ihåg det för att min storasyster var med.
Kan dock ha varit handbollsklubben som försökte sig på fotboll.

Jonny sa...

Tack Björn! Då var det mysteriet löst. Konstigt att jag inte kände igen dig. Jag har nu ändrat om inlägget utifrån den nya informationen.

Lönnboms lilla röra sa...

Det där var ju pinsamt, att jag inte kom ihåg vad det var för gäng på bilden. Men som gammal journalist sätter man ju sanningen främst och tackar för informationen. Naturligtvis var det den märkliga placeringen utomhus som gjorde att jag trodde fel.
Kul i alla fall att det kom en korrektion så snabbt!
Ingemar Lönnbom, Karlskrona

Jonny sa...

Ja, jag funderar på hur man tränade basket utomhus på Lillön. Jag är mycket tacksam att du delade med dig av bilden!

Peppe sa...

Vilka läckra frisyrer tjejerna har.

Jörgen Josefsson sa...

Frissan ger lite Ranelid varning (min alltså).

Tur att vi har BOs minne att förlita oss på!

Vore roligt att veta vad som hänt med alla "damerna" och var de finns nu!

Hälsningar Jörgen (tränare!?) som sedan länge bor på Norrlands Hawaii (för tolkning se vidare i bloggen).

Jonny sa...

Peppe och Jörgen: Ni säger det som som jag inte vågade skriva om frisyrerna. Tack!

Anonym sa...

Hej!

Det fanns damlag i MÖnsterås under 80-talet. Jag spelade i Mönsterås damlag under högstadiet och delar av gymnasiet. Sedan började jag i Rödsle div 2. Jag tror att det dog ut här därefter och var helt borta under en period. Jag var 15 år 1987 och det fanns nog kvar i några år efter det. Jag flyttade upp till Umeå för att plugga 92 och vet inte hur det var exakt då. Det var intressant att spela i Umeå( då i div 1). Minus 15 och snöstorm var inga hinder.

Mvh/ Katarina Johansson