5 januari 2010

Här mås i Mönsterås...

"Här mås i Mönsterås" och "Herr Mås"
Någon gång omkring 1988-1989 genomförde Mönsterås Kommun en reklamkampanj med sloganen "Här mås i Mönsterås". Det trycktes dekaler som förutom den snillrika texten visade måsar. Jag tror också det fanns någon variant där en mås, "Herr Mås", var iklädd en hög hatt. Snillrikheten visste inga gränser.

Sången
Mest fenomenal var kanske ändå den kassett som lanserades. Sången som givetvis även den hette "Här mås i Mönsterås" återgavs i två versioner om jag minns rätt. På ena sidan fick vi visgruppen Zambas lite popvisiga version. På den andra hade man slagit till med sjungande barn i kyrkan. Denna kassett skickades ut gratis till alla radiostationer och en del andra sammanhang. Och så fick väl vi medborgare också möjlighet att köpa den billigt. Jag har tyvärr inte min kassett kvar, men jag tror mig minnas vissa fragment av refrängtexten:

Här mås i Mönsterås,
här levs och trivs gunås,
här har vi allt, vad mer kan man sig önska,

Ja, jag kan nog till och med sjunga melodin. En vers tror jag hade ungefär följande text:

..här har vi hantverk,
här görs musiken,
här råder vänskap och harmoni (samma år hamnade Mönsterås på löpsedlarna i hela Sverige pga det groteska mordet på tant Ebba).

Och så var det nog något om gatstenarna också. Mellan vers och refräng undrar jag om det inte var en liten småstressig brygga ungefär i stil med "så välkommen hit, så välkommen hit, så kom hit och trivs, så kom hit och trivs".

Jag välkomnar mer information från läsekretsen. Kanske någon kan skicka över en bild på dekalen eller på kassetten. Eller så minns kanske någon sångtexten mer i detalj.

När vi ändå håller på och behandlar snille och smak, så bjuder jag på några andra orters reklamslogans. Här följer några utmanare till Sveriges bästa:
Ale - between Volvo and SAAB.
Alnön - Norrlands Hawaii.
Bengtsfors - Där goda idéer forsar fram.
Eskilstuna - Mycket håller på att hända.
Flen - Finn Fina Flen.
Haninge - Offensiv och vacker.
Hässleholm - Nära till allt, långt ifrån dyrt.
Malung - 41 kvadratmil av utveckling.
Perstorp - Kommunen där man kan leva - inte bara bo.
Skurup - When in Europe don´t miss Skurup.
Tingsryd - Tingsryd utan skryt, framgång, närhet och gemyt.
Vallentuna - Var femte invånare är en häst.
Österåker - mer än bara en anstalt!

9 kommentarer:

Roger Axelsson sa...

Har kassetten liggande nere i Möckhult. Om du vill så överlåter jag den gärna vid tillfälle.

Jonny sa...

Tack, Roger! Mycket vänligt!

Björn Olsson sa...

Jag har, utan framgång försökt att lansera devisen:
"Allt kan fås, i Mönsterås"
Detta skulle vara något som man i så fall måste leva upp till.
Det jag menar med "Allt kan fås" är handel, boendemiljö, bra barnomsorg och skolor, bra äldreomsorg osv.
Inte minst fritidssidan.
En fråga siom jag ställer mig är varför ska man bosätta sig i MÖnsterås.
Själv är jag född här, har levt nästan hela mitt liv här (bodde i Helsingbor när jag var 4-6 år)
Frågab är om jag skulle, i dag, välja att bo i MÖnsterås och i så fall varför?
Vi har tillgång till Kalmar LÄnss störta arbetsmarknad, inom rikligt pendligsområde (Kalmar-Oskarshamn).
Men utöver detta?

Jonny sa...

Det var ju finurligt. Ja, det mesta finns ju här, samtidigt som man slipper storstadens avigsidor. För egen del är det närheten till naturen som väger tungt.

Anders sa...

"Offensiva Åseda" och "Vislanda - träffpunkt i sydsverige" är jätteroliga. I alla fall om man besökt orterna

Jonny sa...

Anders: Jag förstås precis vad du menar!

Anonym sa...

Jag har bilden här framför mig på en pärm som jag införskaffade när jag bodde i Mönsterås. Pärmen användes och används fortfarande till släktforskning. Dock sitter bilden klistrad, men måsen har en hög hatt på min bild.

Hälsningar från Elaine, utflyttad Mönsteråsbo sedan 10 år.

Jonas sa...

Hej Jonny!

Trevlig blogg. Kul att läsa om sin hembyggd när man sedan 14 år flyttat.
Min far som spelar i Bennys har ett diplom hemma som bevittnar en tredje plats i deras version av Här mås i Mönsterås. Kan ta en bild av denna och skicka till dig senare i vår när jag "kommer hem"

mvh Jonas

Jonny sa...

Hej Jonas! Så trevligt! Tar gärna emot en sådan bild. Då var det alltså en tävling på något sätt utifrån en text som man skulle göra musik till.

Bennys...borde skriva något om den orkestern också.