30 januari 2010

Pensionärslägenheterna i Mönsterås

Minns ni pensionärslägenheterna i Mönsterås mellan Konsum och gamla församlingshemmet? De måste ha rivits under 1990-talet. Om jag inte minns helt fel så fanns det bara en gemensam dusch i källaren. I ett av husen huserade Mönsterås schackklubb omkring 1980. Jag var yngst i gubbgänget. Trevligt var det, även om de flesta rökte inomhus.

Som barn på 1970-talet hände det att man befann sig i området eller i en trappuppgång. Där bodde en man som vi kallade för "Tjolibabba". Varför vet jag inte. En annan man kallade vi för "Vart ska ni hän" eftersom han en gång hade vrålat det efter oss när han misslyckades med att fånga oss i trapphuset.

När jag var riktigt liten bodde där en dam som jag kallade för "Tanten på Domus" eftersom jag ofta såg henne där när jag fick följa med min mor för att handla. Hon hade väldigt stora framtänder, vilket förstås var fascinerande för en unge på tre-fyra år.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var här som det bestialiska Ebba mordet ägde rum 1990?? Hon bodde i huset i mitten (undre bilden).Två snedvridna skitar som trodde att hon hade pengar hemma.En av dom (mannen) är vad jag hört död och kvinnan åker väl omkring i sin jänkebil än kan jag tänka mej.Ebba kunde fått ett bättre öde sina sista år i livet än att bli lemlästad.Kommer ihåg henne när hon kunde komma med sin spark när det var barmark och ett litet leende på läpparna infann sej när man sa hej till henne.

Jonny sa...

Ja, så var det. Jag har artiklarna här hemma, men har än så länge avstått från att lägga ut dem. Dels är mördaren död, dels har han släkt i bygden som jag inte vill påminna i onödan om eländet. De är ju oskyldiga.

Jonny sa...

Om någon vill ha ett par artiklar om mordet på Ebba så meddela mig via epost, så kan jag skicka scannade kopior.


Karlsson, Ebba
f. 19/5 1909

Mönsterås

Död 28/2 1990
Begravd 4/4 1990

Mönsterås skogskyrkogård, nr. 58 (nedgrävd)

Peppe sa...

Jag har för mig det fanns målningar
av Folke Lundgren,i trapp uppgången
i något av husen.

Iréne H sa...

MIn mammas morfar Karl A Karlsson bodde där på 60-talet.Han dog -70. I huset till vänster på bilden,tror jag,lägenheten längst ner till vä. En etta med kokvrå och toalett. Minns att jag tyckte det var äckligt att gå dit, luktade illa. Männen som bodde där drack mkt och bråkade ofta.