20 mars 2010

Eric Bergquist Musik- & Foto-Magasin
























Underbar reklam på framsidan till ett foto/negativ-häfte. Eric Bergquist hade sin butik vid det Modéerska torget - i hörnhuset sydväst om Modéerska fastigheten. Det hindrar dock inte reklambildens huvudperson att befinna sig vid något som ser ut som en norsk fjord.

Min far, Kurt, har berättat att han och Alvar brukade gå till Bergquists butik efter jobbet på lördagseftermiddagarna under 1950-talet. Där kunde de stå i timmar och lyssna på stenkakor. Till Bergquists belåtenhet blev det en hel del inköp också - fem skivor per lördag var ingen ovanlighet.

2 kommentarer:

Björn Olsson sa...

Hos Eric Bergvist har jag köpt en massa skivor. Jag och min kompis Leif var stor konsumenter där. Vi fick alltid rabatt. För oss öppnande han också sina "magiska" glasskåp och visade oss rariteterna där.
Ville man provlyssna på någon skiva så var det inga problem. Han satte på pick-upen på skivan med en 25 eller 50-öring på, så pick-upen inte skulle hoppa.
Jag tror vi besökte affären nästan varje lördag under ett antal år.

Jonny sa...

Tack Björn! Alltid intressant att läsa minnen!